Dit is ons verhaal – Ashley Elston – recensie

Ashley Elston is de dochter van een advocaat en groeide op omringd door gesprekken over rechtszaken, gekke cliënten en de wet in het algemeen. Allemaal elementen die ze verwerkte in haar eerste jongerenroman. Elston studeerde liberal arts aan de Louisiana State University. Ze werkte vele jaren als bruiloftsfotograaf voordat ze zich toelegde op schrijven. Ze debuteerde in 2013 met The Rules For Disappearing, een spannende roman die in het Nederlands is vertaald als De regels van het verdwijnen. Het vervolg, The Rules For Breaking, verscheen in 2014.

Slechts een van ons heeft de trekker overgehaald, maar we hebben allemaal onze eigen rol in Grants dood gespeeld.’

Vijf jongens staan bekend als de River Point Boys: Shep, Logan, Henry, John Michael en Grant. Na een weekend vol drank en drugs gaan ze nog even jagen. Dan klinkt er een schot en verwacht wordt dat een van hen een hert heeft geschoten. Maar dan ligt daar het lichaam van Grant. De kracht van de kogel heeft hem letterlijk uit de laarzen geslagen. Een van de jongens merkt op dat hij neergeschoten is met een geweer, de Remington. Het enige geweer in de groep. Maar wie had deze in zijn handen? Kate heeft een bijbaantje bij de plaatselijke assistent-officier van justitie Stone. Geen echt spannend baantje, totdat haar baas op de zaak van de River Point Boys wordt gezet. Een zaak die de officier van justitie liever in de doofpot stopt omdat de jongens uit invloedrijke families komen. Stone heeft problemen met zijn zicht waardoor hij de details niet goed kan zien. Hij vraagt Kate hierbij te helpen. En Kate heeft zo haar eigen redenen om de geheimen van de jongens te ontrafelen. Maar als ze gevaarlijk dichtbij komt, komen er levens op het spel te staan, ook dat van haarzelf.

We volgen Dit is ons verhaal grotendeels vanuit het perspectief van Kate, in de eerste persoon. Tussendoor zijn er de transcripties. Afgelegde verklaringen en interviews met getuigen die zijn gefilmd. Stone wil dat Kate deze met hem bekijkt en vertelt wat zij ziet, zodat er eventueel meer details naar boven komen. Af en toe zijn er een aantal bladzijden in een ander lettertype die verhalen vanuit de dader. Kate heeft haar baantje te danken aan haar moeder die al twaalf jaar werkt als secretaresse van de assistent-officier van justitie en het geld is zeer welkom. Kate is iemand waar je al snel sympathie voor krijgt. Gewoon iemand die hard werkt voor haar toekomst, maar niet per se ergens in hoeft uit te blinken. Iemand waarmee de doelgroep zich goed kan identificeren.

Ook al is het zo goed als duidelijk dat een van de jongens de dader is, erachter komen wie het fatale schot heeft gelost blijkt geen makkelijke opgave te zijn. Ze houden namelijk allemaal vast aan hun verhaal. En veel extra informatie geeft de auteur niet. Kate ontdekt wel het een en ander, maar nog niet genoeg om de dader aan te wijzen. De hints die de lezer krijgt komen stapsgewijs, en zo wordt dit verhaal ook opgebouwd. Stap voor stap totdat er eindelijk dat ene bewijs is waar men niet om heen kan. Maar voor het zover is, heeft de auteur de lezer dikwijls op het verkeerde been weten te zetten.

Dit is ons verhaal heeft een uitmuntende uitwerking en de auteur slaagt er perfect in de (jonge)lezer voortdurend bij de les te houden. Een intrigerend verhaal dat alles in zich heeft: spanning, mysterie en zelfs een fijn stukje romantiek.

5*****

Met dank aan Uitgeverij Van Goor voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: Dit is ons verhaal| Auteur: Ashley Elston