Dodenstoel – Johan Andersen – Recensie

Johan Andersen is een Nederlandse uitgever en schrijver. Dodenstoel is zijn eerste thriller. Andersen woont met zijn vrouw en kinderen in Zaandam.

In Dodenstoel maken we kennis met Eugène Hamer en Neli Panka. Hamer is ex-commando en veiligheidsadviseur van de Defensie. Hij is net teruggekeerd van een lange en vermoeiende missie in het buitenland als hij wordt gebeld. Het is zijn contactpersoon Raaf die een telefoontje heeft ontvangen vanuit Den Haag. Er is een verzoek ingediend voor assistentie, Hamer zijn assistentie. Er is een voormalig officier van het Nederlandse leger vermoord. Aangekomen op de plaats delict treft Hamer een gruwelijk tafereel aan. Een man hangt aan een touw met doorgesneden keel, zijn vrouw ligt dood op bed en in de kledingkast vinden ze een jongen die getuige is geweest van deze slachting.

De politie wordt door de moordenaar uitgedaagd. In een brief verwijst de moordenaar naar een website waarop een elektrische stoel te zien is. Daaronder staat de volgende boodschap te lezen:

Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden…

De jacht wordt geopend waarbij Hamer samenwerkt met Neli Panka, inspecteur van de afdeling Zware Criminaliteit en gespecialiseerd in de psychologie van seriemoordenaars. Ze komen op het spoor van een groot netwerk van drusgsmokkel en mensenhandel waarvan de oorsprong te vinden is in voormalig Joegoslavië en de val van Screbrenica.

Dodenstoel omvat vijf delen en verhaalt vanuit een wisselend perspectief. De verhaallijnen bestaan uit veel details en dat maakt in het begin het boek wat taai te lezen. Door de vele details worden wel de hoofdpersonages duidelijk neergezet maar voor het verhaal zelf zijn de lijnen best ingewikkeld te noemen. Gelukkig zijn er wel de nodige ontwikkelingen die de nieuwsgierigheid blijven prikkelen. Ook de personages Hamer en Neli, die beiden over een zeer eigenzinnig karakter beschikken, geven genoeg aanleiding om het verhaal met veel interesse te blijven volgen.

Toch blijft er in het eerste deel van Dodenstoel nog even wat twijfel hangen maar houden de filmische beschrijvingen aan het boek gekluisterd. En dan wordt met deel twee langzamerhand duidelijk dat deze thriller juist door de details en de ingewikkelde verhaallijnen, van een mooie uitwerking geniet. Een goede spanningsboog, veel cliffhangers, een verfijnd stukje psychologie en een gecompliceerd plot. Op een gegeven moment wordt er een vermoeden opgewekt die naar de dader wijst, maar de beweegredenen van de dader blijven erg vaag. Er blijft dus tot aan het einde genoeg te raden en naarmate het verhaal vordert wordt de lezer regelmatig getrakteerd op onverwachte situaties. De hoofdpersonages, die een indruk achterlaten, maken het geheel compleet.

Het is even wennen aan de schrijfstijl van Andersen, maar als het verhaal eenmaal pakt laat het niet meer los. Een prima debuutthriller die hoge verwachtingen voor een volgende thriller oproept.

4****

Titel: Dodenstoel | Auteur: Johan Andersen