Dolende geesten – Hilda Spruit – recensie

Hilda Spruit (Bleiswijk, 1961) woont in Zoetermeer. In 2015 debuteerde ze met haar young adult-roman Geestverwanten. Dit debuut werd in 2016 bekroond met de Jonge Jury Debuutprijs. Verschijningen, het los te lezen vervolg verscheen in 2020 bij Clavis Uitgeverij. Nu is Dolende geesten verschenen, het derde en voorlopig laatste deel van de reeks.

Merthe haar biologische moeder Janina is ernstig ziek en ligt op sterven. Merthe is opgegroeid bij Lex en Ingrid en eerder wist ze niet anders dan dat zij haar echte ouders waren. Ze gaat afscheid nemen van haar moeder en dan krijgt ze de vraag om een laatste brief aan Janina haar ouders – en dus de grootouders van Merthe – te brengen. Een probleem: het woonadres van deze mensen is onbekend. Samen met haar vrienden start Merthe de zoektocht en als ze de moed bijna verliezen, zorgt de paranormale gave van Merthe voor een doorbraak. Als ze met schoolreis naar het Rijksmuseum gaat, en De Nachtwacht bekijkt, ziet ze personages staan waarover ze heeft gedroomd. Is het een voorspellende droom geweest of is het gewoon stom toeval? Maar als ze steeds meer aanwijzingen krijgt besluit ze deze te volgen. Wat de gevolgen ook mogen zijn.

Het idee voor Dolende geesten kreeg Hilda Spruit toen ze in het Rijksmuseum Rembrandts Nachtwacht zag. Het herinnerde haar aan een bepaald vooral en zo ontstond de basis voor dit boek. De boeken in deze reeks zijn allemaal losstaand te lezen, maar raadzaam is om bij het eerste deel te beginnen. Dit om Merthe goed te leren kennen en hoe het nu precies zit met haar gave. Geestverwanten en Verschijningen ziin vlot te lezen boeken dus dat mag geen probleem opleveren. Het verhaal speelt zich afwisselend af in 1991 en 2019. De hoofdstukken die in 1991 afspelen worden vanuit de eerste persoon vertelt, maar wie dit personage is blijft vooralsnog onbekend. In de hoofdstukken die zich in 2019 afspelen volgen we Merthe, door de ogen van een alwetende verteller. Boven de hoofdstukken staat duidelijk het jaartal aangegeven, maar ook door te wisselen van vertelperspectief is het goed uit elkaar te houden.

Voor degene die alle delen heeft gelezen, is er al veel gelijk duidelijk wat betreft de biologische moeder van Merthe. Maar wie de eerdere delen niet heeft gelezen, zal toch in het begin wat vragen hebben. Tijdens het verloop van het verhaal wordt er meer uit de doeken gedaan en zal het voor iedereen beter te begrijpen zijn. Voor haar zoektocht moet Merthe naar Spanje, maar gelukkig krijgt ze daar veel hulp bij van mensen die haar kennen en die op de hoogte zijn van haar gave. Er is een personage dat er nog steeds best veel moeite mee heeft, maar langzamerhand lukt het toch de meeste twijfels wat los te laten en vertrouwen in Merthe te hebben. Dolende geesten is een boek van meer dan 400 bladzijden, best wel een dikke pil. Dit kan een reden zijn om het boek voorbij te lopen, vooral bij de doelgroep weten we dat de concentratie niet altijd even sterk aanwezig zijn. Maar de echte liefhebber zal denken: heerlijk, een boek om lang van te genieten. En dat is ook zeker zo, al zijn er soms wat kleine momenten dat er een neiging is naar langdradigheid. Maar dit zijn hele kleine momenten, die opgevolgd worden met spannende situaties die nieuwsgierig maken en manen tot doorlezen. Merthe komt veel over het verleden te weten en ook heeft het verhaal soms best heftige fragmenten in zich. Waar de auteur zeker rekening mee heeft gehouden is dat Merthe een opgroeiende jongvolwassene is en met meer dingen te maken krijgt dan alleen haar spirituele gave. Wat dat betreft heeft de auteur alles heel mooi met elkaar verweven.

Dolende geesten is weer net als zijn voorgangers niet zomaar een boek. Uiteraard is het een spiritueel verhaal, tevens is er de nodige spanning in het verhaal, iets wat de doelgroep zeker weet te waarderen. Maar ook is er een grote diversiteit aan onderwerpen waardoor het verhaal heel veelzijdig is. Het is te hopen dat dit boek niet het laatste deel is met Merthe, want dit personage heeft veel in haar mars en is zeker een personage dat zich nog verder kan ontwikkelen.

Spreekt het spirituele je aan? Maak dan zeker kennis met Merthe en laat je door haar meevoeren in een spannende, spirituele setting.

4****

Met dank aan Clavis Books voor het recensie-exemplaar.