Dor – Neal Shusterman & Jarrod Shusterman – Recensie

De droogte houdt nu al een hele tijd aan. Het leven is een eindeloze lijst van verboden geworden: verboden de tuin te besproeien, verboden het zwembad te vullen, verboden lang te douchen.

Totdat er opeens geen druppel meer uit de kraan komt.

De media besteden nauwelijks aandacht aan de ‘Tap-Toe’, zoals ze het verschijnsel hebben gedoopt. Ze hebben de handen vol aan een orkaanramp in een andere staat die sensationelere beelden oplevert. Ondertussen verandert Alyssa’s rustige wijkje in een mum van tijd in een oorlogsgebied: ooit bevriende buurtbewoners komen lijnrecht tegenover elkaar te staan in hun radeloze zoektocht naar water.

Wanneer haar ouders op een dag niet terugkeren en zij en haar broertje de dood in de ogen kijken, ziet Alyssa zich gedwongen drastische beslissingen te nemen.

Dor heeft een mooie hardcover en heeft een handig leeslint. Het is een boek van 416 bladzijden dus best een dikke pil. De cover is door zijn kleurstelling zeer opvallend, een boek dat snel opgepakt zal worden. De omschrijving op de achterflap is voldoende om nieuwsgierig te raken. En dan deze trailer…

Voorin het boek staat de volgende tekst:

Dit boek is opgedragen aan iedereen die strijdt tegen de klimaatverandering en haar rampzalige gevolgen.

Neal & Jarro Shusterland zijn vader en zoon. Neal heeft al meerdere YA-boeken op zijn naam staan. Nadat ze, met succes, samen een kort verhaal hadden geschreven, besloten ze dit boek samen te gaan schrijven. Dat ze goed op een lijn zitten is te zien, want tijdens het lezen merk je geen verschil in schrijfstijl of wat dan ook. Het onderwerp dat ze gekozen hebben is zeer actueel want iedereen maakt zich tegenwoordig wel zorgen over de klimaatverandering. In Dor laat het duo een wereld zien, wat er te verwachten is als er geen druppel water meer te vinden is.

Dor bestaat uit zes delen: Tap-Toe, Regressie tot het beest. De kloof ertussen, Bunker, De stoom van het vagevuur en Het nieuwe normaal. Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere perspectieven, waaronder de hoofdpersonages Alyssa, Kelton, Jacqui en Henry. Een groepje jongeren die door de omstandigheden tot elkaar veroordeeld zijn. Het verhaal heeft een krachtig begin en dit triggert gelijk om door te lezen.

Ken je dat, dat je soms niet beseft hoe uitgedroogd je bet, tot je dat eerste slokje neemt? De aanblik van de koelkast heeft opeens datzelfde effect op me. Het heeft veel weg van een onheilsvoorspelling.

Het beeld dat geschetst wordt maakt letterlijk en figuurlijk dorstig en zet ook tot nadenken. Tevens geven de auteurs de personages mooie en herkenbare karakteristieke eigenschappen mee. Eigenschappen waardoor een ieder anders reageert op het gebeuren. Jongeren die zouden moeten genieten van hun jeugd maar nu al voor harde keuzes worden gesteld. Door het gebrek aan water zijn de mensen tot alles in staat en ontstaat er een vijandige wereld. Als lezer vraag je voortdurend af hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen.

Er hangt een vreemde sfeer. Ik weet niet precies wat het is, maar het zweeft als een geur om ons heen. Het zit in de opgejaagdheid van de mensen in de rij. In de manier waarop ze hun kar besturen – bijna als een stormram om door de massa te komen. Onder het dunne laagje beleefdheid zindert een soort primitieve vijandigheid. En dat laagje begint al barstjes te vertonen.

Tijdens alle belevenissen wordt de spanning regelmatig opgevoerd en ook de cliffhangers ontbreken niet. Dit maakt dat Dor, ook door de toegankelijke schrijfstijl, voortdurend blijft boeien en interessant en spannend blijft. Misschien gaat de fantasie soms even iets te ver op de loop, maar over het algemeen is de boodschap duidelijk. Een spannend boek dat inspeelt op de klimaatveranderingen en een behoorlijk geloofwaardig toekomstbeeld laat zien. En dat is best beangstigend…

5*****

Titel: Dor| Auteur: Neal & Jarrod Shusterland
Uitgever: Baekens Books/Uitgeverij Fantoom | ISBN: 9789059246676|Blz: 416| Vertaling Lydia Meeder