Echo uit het verleden – Jara Lee – Recensie

Echo uit het verleden-framed

Jara Lee is het pseudoniem voor het echtpaar Jan en Rachel van der Lee . Ze hebben elkaar leren kennen via het chatten, zijn getrouwd en hebben inmiddels gezamenlijk vier kinderen. Rachel en Jan schrijven onderhoudende misdaadromans met boeiende dialogen en verrassende ontwikkelingen. Zij schreven drie boeken over een criminele bende in Zuid-Frankrijk, Eigen recht, Rechteloos en Recht gezet, deze boeken werden lovend ontvangen.

‘Ilse voelde twee handen om haar keel. Het moest haar vader zijn, die ze papa moest noemen. Hij wilde vast weer vieze spelletjes doen.

In Echo uit het verleden maken we kennis met Ilse. Zij woont in Rotterdam en is in Frankrijk op zoek naar haar vader. Haar moeder leeft allang niet meer en van haar vader heeft ze alleen een naam. Tijdens haar zoektocht komt ze langs de olijvenboomgaard van Vigo. Het is net oogsttijd en daar Ilse wel wat geld kan gebruiken besluit ze hier een tijdje te blijven en te helpen met de oogst. Ze ontmoet hier een aantal mensen die veel voor haar gaan betekenen. Bizarre gebeurtenissen maken het leven van Ilse en de vrienden om haar heen niet makkelijk, wel zorgt het voor het ontstaan van een hechte band.

Het boek heeft geen hoofdstuknummering en het lettertype vond ik zelf niet zo prettig lezen. De verteltrant van Jara Lee is eenvoudig en vlot. Echo uit het verleden heeft vanaf het begin veel ontwikkelingen en er zijn veel personages te leren kennen. Het heeft een onderhuidse spanning en alle gebeurtenissen en wendingen zorgen ervoor dat de aandacht ten goede wordt behouden. Maar regelmatig gaat het allemaal wat snel waarbij de overgangen tussen de dialogen soms erg abrupt zijn. Een deel van het verhaal wordt onverwacht afgebroken om weer verder te gaan met een andere. Dit maakt dat het af en toe wat moeilijk te volgen is en dat je goed moet opletten om de draad niet kwijt te raken. Soms lijkt het of er zinnen missen en lijkt de zinsopbouw niet logisch. Er zijn passages die een seksuele spanning in zich hebben, alleen worden sommige dingen wel erg expliciet en plat uitgedrukt, iets wat je in het normale leven niet snel zal tegenkomen. Dit brengt een beetje ongeloofwaardigheid met zich mee.

Daartegenover heeft Echo uit het verleden een fijne spanning in zich. De personages zijn sympathiek neergezet en over het algemeen goed uitgewerkt. De een krijgt iets meer diepgang dan de ander, al naar gelang de rol in het geheel. Vooral het verleden van Vigo en Ilse is behoorlijk heftig wat de nodige invloed heeft. In Echo uit het verleden zijn veel thema’s verweven als geaardheid, gewicht, pleegzorg, misbruik, verkrachting en omgaan met een handicap. Ik vraag me af of men hier niet is doorgeschoten met de thema’s, misschien is dit net iets teveel van het goede. En toch is het ook een boek dat je niet zo snel weglegt, je blijft nieuwsgierig naar het verloop van het verhaal en je wordt meegesleept in de belevenissen van de personages. Leuk om gelezen te hebben, maar de uitwerking van het geheel had beter gekund.

3 ster

Titel: Echo uit het verleden|Auteur: Jara Lee
Uitgever: Elikser|ISBN: 9789089548719|Blz: 448