Een tweede kans voor Jazz – Simone Luijten – Recensie

Elke zaterdag is Lisa te vinden in het dierenasiel, waar zij als vrijwilliger werkt. Hokken schrobben en ander schoonmaakklussen zijn een onderdeel van haar werk, maar ook een wandeling maken met de honden. Voor één hond heeft ze echt een zwak, Jazz. Een hond van negen jaar, een vuilnisbakkie. Geen hond waar mensen snel hun keus op laten vallen en Lisa hoopt toch echt dat Jazz gauw iemand vindt. Het is dat ze zelf geen tijd voor een hond heeft, anders had ze er niet lang over na hoeven te denken. Ze probeert haar ouders over te halen, maar die hebben net besloten meer te gaan reizen.

Lisa vindt niet alleen de dieren leuk in het asiel, Richard, de dierenarts die regelmatig langskomt is aantrekkelijk en loopt regelmatig met haar te flirten. En het lijkt erop dat Jazz hem ook aardig vindt. Als Lisa op een ochtend aankomt bij het asiel, ziet ze nog net dat er een puppy wordt achtergelaten. Een puppy die haar en Richard dichter bij elkaar brengt en die Jazz een beetje vrolijker maakt. Lisa wil graag een date met Richard maar ze wil dat hij het vraagt. Zal Lisa eindelijk die afspraak krijgen en zal Jazz zijn baasje vinden?

‘Ze had haar haren opgestoken, was onberispelijk opgemaakt en droeg parels in haar oren. Tien tegen één dat ze uit de villawijk aan de andere kant van de stad kwam.’

Een tweede kans voor Jazz begint op een dag dat Lisa aan het werk is. Er komen een vrouw en een kind kijken voor een hond en Luijten zet deze personages heel karakteristiek neer. Het voorval wat dan beschreven wordt is zo beeldend dat je het helemaal voor je kan zien en niet anders kan dan erom lachen. Dit geeft gelijk een vrolijke noot aan het verhaal en die vrolijkheid zit door het hele verhaal verweven. Lisa is een sympathieke jonge vrouw en heeft een groot hart, vooral voor de dieren. Alleen in de liefde wil het allemaal nog niet zo lukken. En ondanks dat de dierenarts veel met haar flirt, die afspraak wil maar niet komen. Ook bij haar beste vriendin Brenda gaat de liefde niet over rozen, haar vriendje laat haar steeds zitten waardoor Lisa haar gedachten hierover heeft. Als de pup Saar haar intrede doet is dit het begin van vele veranderingen.

‘Ze keek naar Jazz die was gaan liggen met haar kop op haar voorpoten en een zielige blik in haar ogen. Zie je wel, word ik weer niet gekozen.

Simone Luijten heeft een zeer prettige verteltrant en mede door het komische voorval in het eerste hoofdstuk wordt de lezer gelijk het boek ingetrokken. De schrijfstijl is eenvoudig, geen moeilijke woorden en niet al te lange zinnen. Een tweede kans voor Jazz is een beknopt verhaal maar ondanks dat het verhaal maar uit 100 bladzijden bestaat, zijn er veel ontwikkelingen en zijn er zelfs enkele thema’s in verweven. Het thema dat er uitspringt is vooroordelen hebben terwijl iemand er (nog) niet het zijne van weet. Iemand kan zich op het eerste gezicht op een bepaalde manier profileren maar op het tweede gezicht iets heel anders laten zien. En dit kan op diverse manieren, in verschillende situaties. Ook kan men over onbewust over dingen heenkijken, bepaalde signalen missen.

Een tweede kans voor Jazz is een heerlijk zwijmelverhaal over de liefde en uiteraard komt alles op zijn pootjes terecht, alleen misschien net iets anders dan je zou verwachten. Liefde tussen mensen, maar ook over de liefde tussen mens en dier. Lees je graag feelgood dan ben je met dit boek aan het goede adres. Ben je daarnaast ook nog een dierenliefhebber dan is het extra genieten. En een fijn compact boek, ideaal voor die ene vrije avond. Bank – koffie of thee – chocola – Een tweede kans voor Jazz = perfecte combinatie.

5****

Ik heb Een tweede kans voor Jazz gelezen via mijn Kobo Plus abonnement.

Simone Luijten (1989) studeerde Communicatie aan de HvA. Na haar afstuderen werkte ze als copywriter en communicatieadviseur. Momenteel woont ze samen met haar vriend Marc en hun hond Benji in Ermelo. Eerder publiceerde ze bij Loft Books Een puppy voor kerst.

Over de uitgever

Loft Books is een nieuwe Nederlandstalige e-only uitgeverij. Ze brengt unieke, toegankelijke easy-reads en thrillers in uitsluitend digitale uitgave: alle titels verschijnen enkel als ebook en/of audiobook tegen scherpe prijzen.

Meer informatie vindt u op www.facebook.com/loftpublishing.

20 februari 2019 • ebook • isbn 978 90 472 04749 • € 4,99 • nur 343

Binnenkort ook verkrijgbaar als audiobook.