Engel zonder vleugels – Martyn van Beek – recensie

“Wat mijn advocaat niet voor elkaar kreeg, dat regel ik vanaf nu wel op mijn eigen manier. Ik krijg mijn zoon terug. Daar heb ik letterlijk alles voor over”.

Als Mark, het zoontje van Rob en Janneke, drie maanden na zijn geboorte een gebroken beentje blijkt te hebben, is dit het begin van een niet te vermoeden drama. Rob en Janneke hadden bij het consultatiebureau al eerder aangegeven dat Mark actiever was met het linkerbeentje dan het rechterbeentje. Als ze een aanklacht tegen het consultatiebureau indienen begint het balletje te rollen. Alleen het balletje rolt niet die kant op waar ze op rekenen, ze worden zelfs uit de ouderlijke macht gezet, terwijl daar totaal geen reden voor is. Mark wordt in een pleeggezin geplaatst. Zestien maanden later is Rob zover dat hij het gevecht om zijn zoon aangaat. Hij heeft toch niets meer te verliezen. Om de gezinsvoogd die toen hun zaak behandelde onder druk te zetten, ontvoert hij haar dochter. Het lijkt erop dat hij hiermee zijn doel bereikt, maar alles gaat niet helemaal volgens plan en Rob raakt de controle volledig kwijt.

“Er zijn bepaalde rechten die je in het leven als vanzelfsprekend beschouwt. Daar ga je pas over nadenken als die je ontnomen worden.

Engel zonder vleugels is het eerste deel rond misdaadjournalist Eric de Winter en zijn medewerker Ayşe Beyaz. Zelf heb ik onlangs het tweede deel eerst gelezen, Salomonsoordeel, en heb opgemerkt dat de delen prima afzonderlijk te lezen zijn. Voor een uitgebreidere kennismaking met Ayşe is het wel aan te raden Engel zonder vleugels eerst te lezen maar het is geen absolute must.

De hoofdrol in dit boek is voor Rob Zeegers en zijn relaas volgen we vanuit de eerste persoon. Daarnaast neemt Ayşe een belangrijke plaats in, verhalend vanuit de derde persoon. De auteur werkt dit personage nauwgezet uit, en niet alleen leert de lezer haar zo goed kennen, dit personage zal ook veel sympathie van de lezer krijgen. Een sterke vrouw, maar wel met een rugzakje en genoeg beweegredenen om Rob bij te staan. De auteur heeft zelf in het verleden als pleegouder samengewerkt met Bureau Jeugdzorg en die ervaring is tastbaar aanwezig in Engel zonder vleugels. Hij kruipt als het ware in het hoofd van zijn personages en weet vooral de onmacht en frustratie bij Rob uitzonderlijk goed weer te geven.

Dit gaat de verkeerde kant op. Blinde paniek maakt een chaos van mijn gedachten. Hoe kan ik mezelf hier in hemelsnaam uit redden, want blijkbaar is de beslissing al genomen.”

Van Beek weet waar hij over schrijft en aan de geloofwaardigheid valt niet te tornen. Levensechte personages en een overtuigend verhaal over dwalingen in de jeugdzorg. Engel zonder vleugels is een boek van meer dan 500 bladzijden, maar toch is het in sneltreintempo is uitgelezen. Het verhaal is met vaart geschreven en mocht er een moment van vertraging zijn, dan wordt deze gelijk opgevangen door een onverwachte twist. Plottwisten die de lezer meerdere keren laat twijfelen, de spanningsboog goed op niveau houden en die de lezer laat meevoeren naar de climax. Meerdere onderdelen van het verhaal zijn gebaseerd op eigen ervaringen of door aan hem toevertrouwde ervaringen waardoor Engel zonder vleugels, net als Salomonsoordeel, deels wel heel echt aanvoelt…En lees vooral het dankwoord om de intensiteit van dit verhaal te begrijpen.

Wat voor de één voelt als een misdaad, is in de ogen van een ander absolute noodzaak.”

Engel zonder vleugels is voluit genieten van spannende en intense leesuren, een pageturner van formaat!

5*****

Martyn van Beek (1975) woont in Waalwijk en schreef enkele goed ontvangen thrillers. Hij heeft in het verleden als pleegouder samengewerkt met Bureau Jeugdzorg. En hoewel fictie, zijn meerdere onderdelen van dit verhaal gebaseerd op eigen ervaringen, en aan hem toevertrouwde ervaringen van anderen. Zijn speciaal voor audio geschreven serie Tweede Kans won in 2017 de Hebban Award voor Beste Luisterboek.

Klik hier voor een leesfragment.

Met dank aan Uitgeverij Ellessy voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl

Titel: Engel zonder vleugels| Auteur: Martyn van Beek