Familiegeluk – Barbara Sevenstern – recensie

Barbara Sevenstern (1969) is levensgenieter, schrijver, blogger en communicatiespecialist. Ook is Barbara een van de leden van het schrijverscollectief de Schrijfjuffers. Haar inspiratie haalt ze uit het dagelijks leven. Een gesprek dat ze opvangt of bijvoorbeeld een gebeurtenis waarover ze leest. Achter alles ziet ze een verhaal dat verteld moet worden. Kort verhalen van Barbara Sevenstern zijn gepubliceerd in de verhalenbundels De donkere dagen en 22 groene kevers. Familiegeluk is haar debuutthriller.

Ik heb gehoord dat ze is opgenomen. Dat betekent dat het niet lang meer kan duren. Een prettige gedachte.’

Lisette haar moeder heeft zich op laten nemen in het ziekenhuis. Ze is ongeneeslijk ziek en thuis gaat het niet meer. Ze vraagt Lisette om een adresboekje op te halen. Een adresboekje dat na het overlijden van de moeder van Lisette erg belangrijk blijkt te zijn. Haar moeder blijkt al jaren een groot geheim met zich mee te dragen en met als enige aanwijzing het adresboekje gaat Lisette op zoek naar de waarheid.

Familiegeluk speelt zich afwisselend af in het heden en verleden. Het heden verhaalt vanuit het perspectief van Lisette, in de eerste persoon en het verleden vanuit Eline, in de derde persoon. Het verleden is belangrijk voor het achterhalen van het grote geheim van de moeder van Lisette. Sevenstern heeft een uiterst prettige, soepele schrijfstijl en weet hiermee de aandacht van de lezer te pakken. Levendige dialogen en intrigerende ontwikkelingen die elkaar vlot opvolgen. De personages zijn al naar gelang hun rol uitgewerkt en het is vooral Lisette, het hoofdpersonage die de meeste sympathie krijgt toebedeeld. Een personage die als ‘gewone’ vrouw wordt neergezet waardoor het als lezer gemakkelijk is zich in te leven of om zich met dit personage te identificeren.

Ik kijk hem na en vraag me af hoe goed we elkaar al die jaren werkelijk hebben gekend.

Het ontrafelen van de familiegeheimen brengt veel teweeg en is niet helemaal zonder gevaar. En al is niet alles een verrassing, Sevenstern weet er elementen aan toe te voegen die zorgen voor een mooie, gedoseerde, lichte spanning. In deze feelgoodthriller geen bloederige taferelen maar wel interessante karakters en familiegeheimen die zorgen voor spannende fragmenten. Door continu de nieuwsgierigheid te voeden is het onmogelijk het boek even terzijde te leggen. Ook al zijn er best wel vermoedens. Vermoedens die deels uitkomen, maar Sevenstern heeft iets bewaard om de lezer aan het einde alsnog compleet te verrassen en even perplex te laten staan. Misschien laat Familiegeluk meer denken aan een spannende roman, maar de (nieuwe) term feelgoodthriller geeft een mooiere klank.

Kun je niet goed kiezen tussen feelgood en een thriller? En mag het allemaal wat meer gedoseerd zijn voor jou? Lees dan Familiegeluk, een mooie combinatie van beiden. Een echte familie- en feelgoodthriller, een toegankelijke vrouwenthriller waarmee Sevenstern een sterk en overtuigend debuut neerzet.

4****

Met dank aan De Crime Compagnie voor het mogen vooruitlezen van Familiegeluk voor VrouwenThrillers.nl.

Titel: Familiegeluk| Auteur: Barbara Sevenstern