Geest & Beest – Marianne Vogel – Recensie

Marianne Vogel is persoonlijk coach en literatuurwetenschapper. Ze heeft jaren in Duitsland gewerkt. Deze vierde Berlijn-thriller rond het originele speurdersduo Bank en Arends is net als de vorige drie boeken gebaseerd op ware gebeurtenissen.

De Amsterdamse particuliere onderzoekers Sofie Bank en Frits Arends moeten een kostbaar inkstel van Goethe opsporen. De vader van Sigrid, Leo en Emil heeft dit in de Tweede Wereldoorlog, toen hij SS-officiee was, gestolen uit Leiden. Tijdens het onderzoek, dat zich in Berlijn afspeelt, worden Sofie en Frits geconfronteerd met de nagalm van de oorlog. Een Joodse wijk en nabestaanden van Nederlandse Buchenwald-gevangenen. En Sigrid, Leo en Emil worden bedreigd. Is het om het inkstel of om hun vader?

Plotseling klinkt er een oorverdovende knal. Als in slow-motion zie ik glinsterende glasscherven rondvliegen.’

Geest & Beest verhaalt vanuit het perspectief van Sofie, in de eerste persoon. Het verhaal bestaat uit veel dialogen en het geheel volgt de lezer voornamelijk vanuit het oogpunt van Sofie. Door de hoofdstukken kort te houden blijft er een goed overzicht en is alles goed te volgen. Dit boek is interessant te noemen maar als we naar het spanningsniveau kijken is het geen thriller. Meer een detectiveroman maar wel een hele bijzondere. Want is niet alleen speuren en onderzoeken. Er wordt ook heel veel informatie gegeven over aspecten uit de oorlog. Zoals Goethe en concentratiekamp Dachau. En over de nabestaanden van Nederlandse Buchenwald gevangenen. Maar ook lezen we over familiebanden en hoe het is om bijvoorbeeld een ‘foute’ vader te hebben. Over schuldgevoel en het verwerken van het verleden.

Marianne Vogel heeft in dit boek fictie met non-fictie verweven en door haar gedegen research is er een geloofwaardig verhaal ontstaan. Een verhaal met een lichte spanning en daarnaast krijgt de lezer een interessante les in geschiedenis. De personages zijn divers. Sofie en Frits maken al snel een sympathieke indruk, maar een aantal van de bijpersonages zijn niet al te makkelijk te doorgronden. Mede hierdoor is er een fijne spanningsboog en blijft er een gezonde nieuwsgierigheid aanwezig. Samengevat is Geest & Beest dan misschien geen echte thriller te noemen, maar door alle ingrediënten en onverwachte situaties is het wel een zeer onderhoudend verhaal. Een verhaal met veel diepgang maar ook een verhaal dat regelmatig doet verrassen, een aanrader.

4****

Titel: Geest & Beest | Auteur: Marianne Vogel
Uitgever: Aspekt | ISBN: 9789463385008 | Blz: 379