Gegijzeld – Chinouk Thijssen – Recensie

Chinouk Thijssen kon als auteur ook niet ontbreken in de reeks novelles van Kluitman. De Kluitman-novelles zijn compacte, spannende YA-verhalen. Ideaal om de doelgroep meer aan het lezen te krijgen.

In Gegijzeld gaat Yasmine samen met Jason naar een feest van hun klasgenoot Casper. Casper is de zoon van een bekende advocaat en ze wonen in een grote villa. Het feest dat Casper mag geven belooft het feest van de eeuw te worden. Eigenlijk mag Yasmine niet naar het feest toe, maar ze klimt stiekem uit het raam. Dit feest wil ze niet missen. Maar de avond krijgt een nare wending wanneer er een groep oudere jongens binnenkomt. Het feest van de eeuw verandert langzaam in een afschuwelijke nachtmerrie.

Een van de jongens staat met een pistool op het hoofd van Casper gericht.

De proloog vertelt een dramatische gebeurtenis, maar het is nog niet duidelijk wat er precies speelt. Dan springt het verhaal naar 12 uur eerder. Gegijzeld verhaalt vanuit de perspectieven van Yasmine en Jason. Beiden vanuit de eerste persoon en het wordt duidelijk aangegeven wie er aan het woord is. De proloog trekt gelijk de aandacht en maakt nieuwsgierig. Thijssen bouwt het verhaal voorzichtig op, ze laat eerst kennismaken met de karakters en geeft deze een herkenbaar gezicht, passend bij deze tijd. Dat geldt ook voor het leven van de jongeren en de problemen waar ze nu al mee te dealen hebben. Deze problemen voegen al een lichte onderhuidse spanning toe. De onverwachte wending op het feest laat de spanning in Gegijzeld snel oplopen en de heftige gebeurtenissen vragen de volledige aandacht.

Met een scherpe pijn in mijn schedel kom ik weer bij. Ik kijk om me heen in het donker en probeer mijn blik te focussen. Alles om me heen is zwart.’

De werkruimte in een novelle is beperkt, maar Thijssen slaagt er prima in om de ruimte volledig te benutten en een compleet, goed opgebouwd en geloofwaardig verhaal neer te zetten. Met een mooie spanningsboog en genoeg ontwikkelingen die de lezer dwingen het boek in één keer uit te lezen.

4****

Met dank aan Uitgeverij Kluitman voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl

Titel: Gegijzeld| Auteur: Chinouk Thijssen