Graf 521 – Franziska Weissenbacher – Recensie (+preview)

Na een lastige jeugd was Laura Mandemaker rechtstreeks in een gewelddadige relatie gevlucht. Het was bijna haar dood geworden. Tegen de tijd dat ze uit het ziekenhuis werd ontslagen stond haar besluit vast en na de politie-academie volgde een glanzende carrière, die had geleid tot haar laatste positie: hoofdrechercheur. Ondanks dat ze het eigenlijk wel had gehad met de mannen, was ze – heel langzaam – toch gevallen voor haar collega Hans. Hun laatste grote zaak had hen op een haar na het leven gekost, en mede daardoor bij elkaar gebracht. Tegelijkertijd was dit een mooi moment voor bezinning en om samen een nieuwe weg in te slaan en ze vertrokken vanuit Amsterdam naar hun nieuwe standplaats ‘s -Hertogenbosch. Even rustig kunnen settelen is er niet bij, ze krijgen meteen een totaal onverklaarbare zaak in hun schoot geworpen. In de vloer van een kathedraal worden twee verse lijken gevonden. Tijdens het onderzoek naar de identiteit van de slachtoffers dient zich al een volgende dode aan. Voor het team een lastige zaak die de nodige spanningen met zich meebrengt.

In veel thrillers wordt de proloog gebruikt voor een spannende opening, maar in Graf 521 is de proloog gebruikt als korte introductie van de hoofdpersonages. Het volgende hoofdstuk laat wel gelijk even de spanning opveren, door het beschrijven van een moord. Zo is samen met de proloog net genoeg informatie gegeven om nieuwsgierig verder te lezen. Verhalend vanuit meerdere perspectieven wordt de lezer meegenomen in het onderzoek. Omdat ook de dader al snel zijn verhaal mag vertellen, blijft hij/zij geen grote onbekende voor de lezer. Dit heeft enige invloed op de spanningsboog. Toch, door het onderzoek blijft het verhaal onderhoudend, ook mede door de personages. Laura en Hans moeten nog de juiste toon in de omgang met hun nieuwe collega’s zien te vinden. Dit is vooral in het begin niet gemakkelijk en dat levert de nodige spanningen op. Dit geeft het boek een fijn stukje psychologie mee. Niet alleen in het team zien we dat terug, maar ook bij de dader. En ondanks dat je als lezer al veel weet, de weg naar de plot is gedegen en soms toch ook nog verrassend uitgezet.

Franziska Weissenbacher heeft een verhaal geschreven dat erg doet denken aan verschillende politieseries op televisie. Series die over het algemeen (hier) goed bekeken worden, en daarom heeft Graf 521 wel een plekje in de boekenkast veroverd. De schrijfstijl van de auteur is eenvoudig, wat het toegankelijk maakt voor een grote doelgroep. De hoofdpersonages worden sympathiek neergezet al had de uitwerking iets meer mogen hebben. Maar gezien de enigszins onverwachte afsluiting is een volgend boek met deze personages niet uitgesloten waar een verdere verdieping kan plaatsvinden.

Graf 521 kan gezien worden als een veelbelovende start van een succesvolle reeks, zeker met deze sympathieke hoofdpersonages die het verdienen meer van zichzelf te mogen laten zien.

4****

Over de auteur

Zout op de friet? Het is een vraag die Franziska Weissenbacher al honderden keren heeft gesteld. Ze is allround medewerkster in een frietzaak/automatiek. In haar vrije tijd schrijft ze misdaadverhalen. Ze is getrouwd, moeder van twee dochters en vier zonen en oma van een groeiend aantal kleinkinderen.

Met dank aan uitgeverij LetterRijn voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: Graf 521|Auteur: Franziska Weissenbacher
Uitgever: LetterRijn |ISBN: 9789493192096  |Blz: 240