Hannelore – Frank Krake -Recensie

Achterflap

Hannelore groeide vanaf haar derde op in de sekte “Gemeente Gods’, waar haar ouders actief lid van waren. Het leven speelde zich grotendeels af binnen de muren van een oud klooster in Nederland. Vijftien jaar lang werd ze gehersenspoeld en leefde ze in haar eigen wereld. De charismatische en zichzelf “Profeet ‘noemende sekteleider Sipke Vrieswijk voerde met zijn partner Aagje een waar schrikbewind. Niemand was veilig.

Toen het einde nabij leek “ontvoerden’ ze Hannelore naar Israël, Zweden en Cyprus. Na jaren gevangenschap, drank en drugs bevrijdde de politie haar, tegen haar eigen wil. Een internationale klopjacht op Vrieswijk begon.
Vanaf dat moment begon ook pas haar echte strijd. Het gevecht om opnieuw te leren leven, weer Hannelore te worden in een vrije wereld. Met vallen en opstaan wist ze die strijd uiteindelijk te winnen. Nu leidt Hannelore (42) een gelukkig leven met haar grote liefde en vier kinderen en hoopt ze een voorbeeld te mogen zijn voor velen.

Hannelores verhaal lijkt wellicht op een bizar incident, maar niets is minder waar. Anno 2020 zijn er alleen al in Nederland meer dan 80 sektes actief, met zo’n tienduizend volgelingen.

Toen ik de oproep bij Samenlezenisleuker voorbij zag komen op Facebook, dat er vooruitlezers werden gezocht om het boek Hannelore, het meisje uit de sekte, te lezen, hoefde ik niet lang na te denken en gaf mij hiervoor op. En was dan ook zeer verheugd uitgekozen te worden. Al snel lag het boek in huis en kon er aangevangen worden met lezen.

In het begin lijkt het allemaal nog redelijk onschuldig, maar al gauw blijkt hoe groot de invloed is van Sipke Vrieswijk. Een man die zichzelf voordoet als een ‘uitverkorene’. Geroepen door God, onderwezen door God. Julia, de moeder van Hannelore, is juf op op een school in Krimpen aan den IJssel. Ze raakt in gesprek met Brenda, haar zoontje zat bij Julia in de klas, en laat zich overhalen mee te gaan naar een Bijbelstudie. En daar leert Julia Sipke Vrieswijk kennen en raakt onder zijn invloed. En zij niet alleen…

Mensen buiten onze gemeenschap begrijpen ons niet, zij komen niet mee in het geloof. Ga heen en ondervind het zelf. Nodig vrienden en familie maar uit om een dienst bij te wonen. Leg hen maar uit wat je zelf gelooft en zie wat hun reactie zal zijn.

Tijdens het lezen van Hannelore vraag je je regelmatig af hoe deze man, Sipke Vrieswijk, eigenlijk in elkaar zit. Hoe komt zo’n man erbij en in hoeverre is dit met voorbedachte rade ontstaan? Als lezer sta je hier een beetje aan een zijlijn en komt er behoorlijk wat ongeloof naar voren. Vooral bij iemand die nogal nuchter is met dit soort dingen. Dat een man zoals Vrieswijk zoveel macht kan uitoefenen dat hij mensen, en dan vooral de vrouwen, volledig kan hersenspoelen. Maar Hannelore laat het de mensen met haar verhaal ook begrijpen. Vrieswijk, een charismatische man, wist het precies zo te spelen dat vooral de vrouwen zijn trouwe volgelingen werden. En de kinderen waren in het begin te jong om het te begrijpen en later wisten ze niet anders. Maar als je leest wat er allemaal gebeurde en wat voor straffen er werden uitgedeeld, dan gaat er een gevoel van afgrijzen door je heen. Vrieswijk kon de mensen heel goed manipuleren, wist ook precies bij wie hij dat het beste kon doen. En zo groeide zijn macht en ook het aantal volgelingen.

Bij het klaarmaken voor de nacht in de Grote Ark had ze zo getreuzeld dat ze in haar haast om de rest in te halen de deur van de kast met slaapspullen net iets te hard opentrok. Ze hoorde een krakend geluid dat weinig goeds voorspelde. Bevend lag ze in bed, bang dat ze straks buiten moest slapen, of in het kippenhok.

Frank Krake heeft het verhaal van Hannelore op aangrijpende wijze neergezet. Er wordt weinig tot niets verbloemd en dit geeft een indrukwekkend portret van het leven in deze sekte. Een verhaal aangevuld met divers beeldmateriaal waardoor het veel extra’s meekrijgt. Met haar sterke wilskracht heeft Hannelore een gelukkig, nieuw leven weten op te bouwen. Haar verhaal vertellen zal niet makkelijk zijn geweest, maar wel goed, als is het alleen maar als waarschuwing voor anderen. En om Frank Krake dit verhaal op te laten tekenen is een uitermate goede keuze geweest, zoals hij al eerder heeft laten zien heeft hij hier het juiste talent voor.

Hannelore, het meisje in de sekte, is een indrukwekkend verhaal dat menig lezer zal aangrijpen.

5*****

Met dank aan Samenlezenisleuker, Uitgeverij Achtbaan en Frank Krake voor het mogen vooruitlezen van dit boek.