Harry Potter en het vervloekte kind – deel een en twee – Geschreven in scriptvorm – J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne – Recensie

J.K. Rowling is de auteur van de zevendelige Harry Potter-reeks. Voor het goede doel, Comic Relief, schreef ze Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden, Zwerkbal Door De Eeuwen Heen en De Vertelsels van Baker de Bard, schoolboeken van Harry Potter. Onlangs debuteerde ze als scenarioschrijver met de film Fantastic Beasts and Where To Find Them. Jack Thorne schrijft voor theater, film, televisie en radio. Zijn bekendste toneelstukken zijn Hope en Let the Right One In. Hij werkte mee aan de films War Book, The Scouting Book for Boys en Don’t take my Baby, waarvoor hij een BAFTA ontving. John Tiffany heeft verschillende prijzen ontvangen voor zijn werk als regisseur op Broadway en West End. Hij werkte onder andere mee aan: Once, The Glass Menagerie, Work, McBeth en Black Watch. Hij is Associate Director van The Royal Court Theatre.

Het is negentien jaar later. Harry is vader van drie schoolgaande kinderen, en heeft een drukke baan als ambtenaar op het Ministerie van Toverkunsten. Harry’s leven is ingewikkelder dan ooit. Hij is overwerkt en de band tussen hem en zijn jongste zoon Albus is niet zo als het had moeten zijn. Harry’s verleden is meer aanwezig dan verwacht en dit heeft ook zijn invloed op Albus. Wederom zal Harry moeten strijden tegen duistere krachten, maar hij staat er niet alleen voor.

Harry Potter en het vervloekte kind is geschreven in scriptvorm. Minder tekst op een bladzijde en het is even wennen. Maar het verhaal leest vlot weg, al is het soms lastig het verhaal goed te blijven volgen, en is het leuk om te lezen hoe het verhaal verder gaat. Harry’s zoon Albus raakt bevriend met Scorpius, maar daar is niet iedereen zo blij mee. Albus wil iets uit het verleden van zijn vader rechtzetten en beleeft, samen met Scorpius, spannende avonturen. Het is vreemd om Harry ineens als vader te zien, maar begrijpelijk is dat Harry zich grote zorgen over Albus maakt. Veel oude bekenden komen we tegen, die allemaal weer met hun eigen specifieke talenten hulp of tegenstand bieden.

Genoeg spanning, alleen de magie die in de vorige delen ruimschoots aanwezig was, is in dit boek minder terug te vinden. En dat is jammer, want het verhaal heeft verder genoeg potentie. Een boek dat snel uitgelezen is en helaas laat Harry Potter en het vervloekte kind mij een beetje teleurgesteld achter. Ondanks dat ik van tevoren wist dat dit boek in scriptvorm geschreven was, had ik er toch net iets meer van verwacht.

Deze recensie is eerder gepubliceerd op Boekenbijlage.nl

Titel: Harry Potter en het vervloekte kind I en II| Auteurs:J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne
Uitgever: De Harmonie|ISBN: 9789076174945|Blz: 367