Hart – Nico de Braeckeleer – Recensie

Hart is het tweede deel in de Bron-reeks. In het eerste deel Ziel hebben we kennis gemaakt met Zoë, het hoofdpersonage in deze serie. Als ze na een auto-ongeluk vijf dagen later langzaam bijkomt, blijkt ze veranderd te zijn. Wanneer ze achter de waarheid komt is het behoorlijk schrikken. Gelukkig blijft haar vriendje Justin haar trouw en heeft hij niet veel moeite met de nieuwe Zoë. Alleen blijkt de wereld niet helemaal veilig te zijn voor de zestienjarige Zoë.

Als ze wakker wordt ligt ze vastgebonden op een onderzoekstafel. Via draden is ze verbonden met verschillende machines. Ze is in een labo waar ze onderworpen wordt aan allerlei tests. Het hoe en waarom weet ze niet, al haar herinneringen zijn weg. Ze weet alleen haar naam nog. Gelukkig weet Justin haar te redden en zijn plan is om ver van alle wetenschappers een nieuw leven met Zoë op te bouwen. Maar Zoë kan niet zomaar alles in de steek laten.

Ik sluit mijn ogen en graaf in mijn geheugen. Wie ben ik! Waar ben ik? Hoelang ben ik hier al? Waarom ben ik hier? De zwarte mist die mijn hoofd vult verhult alle antwoorden.

Nico de Braeckeleer is auteur en scenarist. Hij heeft al heel wat (jeugd)boeken op zijn naam staan en ook schrijft hij mee aan bekende reeksen op televisie. Eerder schrijf de auteur de succesvolle apocalyptische Young Adult boekenserie Adem, over de gevolgen van klimaatverandering. Dit jaar viert hij zijn twintigjarig schrijversbestaan.

Hart verhaalt vanuit het perspectief van Zoë, in de eerste persoon. Het boek bestaat uit twee delen: Spiegelbeeld en Broncode. De cover van het boek past perfect bij het eerste deel, en is ook net zo mooi vormgegeven. Het verleden van Zoë is als een donkere mist en de wereld lijkt aan en uit te gaan. Besef van tijd is weg. Als ze gered wordt en met haar spiegelbeeld geconfronteerd wordt, komen alle herinneringen terug. En ze weet dat ze niet van vlees en bloed is maar zo voelt het wel. Er is een kleine terugblik waardoor het mogelijk is Hart losstaand te lezen, maar natuurlijk is het veel leuker om te beginnen met het eerste deel.

Ik wil mijn ogen dichtdoen en alles vergeten. Maar tegelijkertijd haat ik mijzelf omwille van mijn zwakte.

De Braeckeleer maakt veel gebruik van korte en krachtige zinnen, soms zelfs iets staccato. Maar dit zonder aan tempo in te leveren, het verhaal leest prettig en vlot. Zo is ook prima de aandacht erbij te houden, wat vooral voor de doelgroep een pre is. Ook weet de auteur de personages verder uit te werken, en dan zelfs op zo’n manier dat je soms vergeet dat een aantal van hen niet echt mens zijn. De sciencefiction wordt zelfs zo verweven dat er een realistisch toekomstbeeld ontstaat. Al is het dan wel de vraag of we hier op zitten te wachten. Toch zijn er ook fragmenten waar het toch misschien iets te ver gezocht is. Tussen de regels door worden meerdere actuele thema’s aangehaald waaronder discriminatie, vrijheid en gerechtigheid. De meeslepende verteltrant laat voortdurend doorlezen, het boek even wegleggen is nagenoeg onmogelijk. Hart eindigt met een gigantische cliffhanger. Dit is in zoverre een teleurstelling omdat er nu eerst weer gewacht moet worden op het volgende deel om te weten hoe het een en ander afloopt.

Hart is een waardig tweede deel van deze serie en nog is de nieuwsgierigheid niet gestild…

4****

Met dank aan Baeckens Books voor het toesturen van een recensie-exemplaar.