Het grachtenhuis – Rachel van Charante – Recensie

Rachel van Charante woont in Lochem en werkt als freelance tekstschrijver. Haar debuut Het schuilhuis is een bestseller.

Het is 1942. Omdat haar man is omgekomen aan het front, woont Heleen tijdelijk bij haar ouders op de boerderij in Lochem. Haar ouders proberen haar te koppelen maar Heleen heeft andere plannen. Ze wil terug naar Amsterdam, waar ze haar leven had opgebouwd. Het lukt haar een baan te vinden bij een advocatenkantoor in Amsterdam, en via het kantoor vind ze ook woonruimte. Maar als ze erachter komt dat haar baas in dienst is van het Duitse rijk begint ze te twijfelen. Ze besluit het aan te kijken, misschien heeft het ook wel voordelen en kan ze op deze manier haar beste vriendin, die Joods is, helpen.

Maastricht, december 2021 – Joyce is samen met haar moeder bij de neuroloog. Haar moeder krijgt de diagnose Alzheimer. Om het proces te vertragen is het belangrijk haar moeder mentaal te blijven stimuleren door bijvoorbeeld herinneringen op te halen van vroeger. Als Joyce oude foto’s van haar moeder tevoorschijn haalt, komt ze een foto van haar opa tegen. Die heeft ze nooit gekend, maar er blijkt wel een verleden aan deze man te hangen.

‘Geritsel. Takken knappen onder zijn laarzen. Hij is angstaanjagend dichtbij. Ik druk mijn gezicht tegen de drassige grond en knijp mijn ogen dicht. De geur van vochtige aarde en rottend blad dringt mijn neusgaten binnen.’

Het grachtenhuis verhaalt vanuit de perspectieven van Heleen en Joyce, beiden vanuit de eerste persoon. In de eerste hoofdstukken wordt in beide verhaallijnen veel informatie gegeven waardoor er een mooie ondergrond ontstaat. Vanuit die ondergrond bouwt van Charante het verhaal verder op. De personages worden levensecht neergezet waardoor het voelt alsof ze dichtbij staan en door het hele verhaal heen is het intens meeleven. Rachel van Charante heeft een filmische schrijfstijl en weet hiermee indringende beelden voor te zetten. Vooral de verhaallijn van Heleen laat beelden achter op het netvlies die niet altijd even makkelijk weg te vagen zijn. Maar ook in de verhaallijn van Joyce zijn er gevoelige fragmenten die wel even bijblijven vooral als het over de ziekte van Alzheimer gaat.

‘Langzaam draait mijn moeder haar hoofd naar de neuroloog. Ze kijkt hem aan met een lege blik, alsof ze uit haar lichaam getreden is.’

Dit boek weet in al zijn facetten van begin tot eind volledig te boeien en mee te slepen. Een prachtig verhaal maar niet zo dat alles een goede afloop heeft. Hiermee weet van Charante des te meer geloofwaardigheid aan het verhaal mee te geven. De verhaallijnen worden netjes uitgewerkt zonder losse eindjes achter te laten. Het grachtenhuis lijkt in eerste instantie alleen een oorlogsroman, maar dit boek is veel meer. De auteur slaagt er op een mooie manier in het heden en verleden met elkaar te verbinden en zo ook het verleden weer actueel te laten zijn. Met haar debuut bewees Rachel van Charante al te kunnen schrijven, en met Het grachtenhuis zet ze zich zeker definitief op de kaart. Ze heeft wederom een indrukwekkende bestseller geschreven en een verfilming zou op zijn plaats zijn.

5*****

Titel: Het grachtenhuis| Auteur: Rachel van Charante | Uitgever: Xander Uitgevers| ISBN: 9789401617093 | Blz: 334 | april 2022