Het isolement – Chantal van Mierlo – Recensie

Het isolement-framed Razvan heeft de eerste jaren van zijn leven in een weeshuis doorgebracht, in erbarmelijke omstandigheden. Hij wordt geadopteerd, maar door wat hij in zijn eerste levensjaren heeft meegemaakt is het voor hem onmogelijk zich te hechten aan iemand. Dan ziet hij tijdens een avond stappen Coco. Hij raakt meteen geobsedeerd door haar, voor hem is dit dé vrouw waar hij zijn leven mee wil delen. Razvan verdient zijn geld met internetcriminaliteit en door zijn kennis denkt hij de manier te hebben gevonden om Coco voor zich te winnen. Door in te breken op haar computer kan hij haar hele leven manipuleren met als doel haar zodanig te isoleren dat er nog maar één iemand is waarbij ze terecht kan: hem…

Het isolement wordt afwisselend verteld door Coco en Razvan, in de derde persoon. Al vanaf het eerste hoofdstuk zit er een volle vaart in het verhaal die voortduurt tot aan het eind. Coco’s computer wordt gehackt en vanaf dat moment heeft haar stalker een grote macht over haar. Er ontvouwt zich een beangstigend verhaal en onophoudelijk is er een onderhuidse spanning voelbaar. Zonder dat Coco het door heeft wordt ze continu gevolgd, zelfs in haar eigen huis is ze niet veilig. Coco gaat vaak op bezoek bij haar gehandicapte broer Rocket. Rocket woont in een verpleeghuis en is een kind van twee, gevangen in het lichaam van een volwassen man. Als Coco kennis maakt met Jeroen, een therapeut van Rocket, lijkt het erop dat ze iemand heeft gevonden die haar opvangt en haar probeert te helpen.

Chantal van Mierlo geeft met Het isolement een duidelijk beeld van wat internetcriminaliteit inhoudt en hoever dit kan gaan. Op indringende wijze laat ze de lezer beseffen dat het op deze manier mogelijk is een leven van iemand compleet over te nemen en te verwoesten. De personages zijn door de auteur sterk neergezet waardoor je intens meeleeft met Coco. Het is verschrikkelijk wat Coco meemaakt en als je je beseft dat het jezelf kan overkomen, gaat de schrik er goed inzitten. De grond wordt onder haar voeten weggerukt en er is niets wat ze kan doen. Bijna niemand gelooft haar en zelf weet ze ook niet meer wie ze nog kan vertrouwen. Ze twijfelt zelfs aan de goede bedoelingen van Jeroen.

Tijdens het lezen van Het isolement heb ik regelmatig op het puntje van mijn stoel gezeten. De twijfels en onzekerheden van Coco werden ook mijn twijfels en onzekerheden. Aan de ene kant wordt al meteen aangegeven wie de stalker is, maar hij heeft ook een andere identiteit. De andere identiteit van de stalker blijft lang een raadsel. Ik werd telkens een andere kant opgestuurd en tot aan de ontknoping bleef ik twijfelen. Een verhaal met een thema dat beangstigend is en dat op een scherpe wijze geconstrueerd is. De auteur laat de lezer meevoelen, meedenken en realiseren dat je in deze tijd niet voorzichtig genoeg kunt zijn.

De nummers was het thriller debuut van Chantal van Mierlo. Een spannende thriller met een interessant onderwerp, maar qua uitwerking was deze net niet helemaal af. Het isolement laat zien dat de auteur bepaalde adviezen ter harte heeft genomen en er is een duidelijke groei zichtbaar. Een meeslepende thriller met een actueel thema dat de lezer laat stilstaan bij de gevaren van internetcriminaliteit.

4 en half

Titel:Het isolement|Auteur: Chantal van Mierlo
Uitgever: Ambo|Anthos| ISBN: 9789026334139| Blz: 288