Het kattenmeisje- De babypoesjes – Nico De Braeckeleer – recensie

In De Babypoesjes is Noortje, een Bengaals raskat, naar de moeder van Cato gebracht. De moeder van Cato is dierenarts en Noortje moet bevallen, maar dit verloopt niet zo vlot als het zou moeten. Gelukkig gaat het goed en worden er drie prachtige kittens op de wereld gezet. Wel moeten ze even een nachtje op de praktijk blijven. Maar grote schrik de volgende dag als blijkt dat de kittens verdwenen zijn, ze zijn gestolen! Uiteraard gaat Cato samen met Harko op zoek en vraagt ook haar dierenvrienden om hulp.

Het Kattenmeisje is een jeugdboekenreeks over Cato, een meisje dat zichzelf kan veranderen in een kat en dat met dieren kan praten. Dit is het tweede boekje in de reeks.

Net als het eerste deel is ook het tweede deel uitgevoerd in een mooie hardcover en voorzien van prachtige, bijpassende illustraties. Tevens is er een leeslint aanwezig met daaraan een bedeltje van een kat. Dit alles tezamen met de vrolijke kleuren maakt alleen het kijken en het vasthouden van dit boek er al een feestje van. Voorin het boek is er een overzicht met de beschrijving van de personages die een rol in het boek hebben, samen met een illustratie die de personages uitbeelden. In dit boek wordt ook tussendoor voldoende uitgelegd over de personages waardoor De babypoesjes prima zelfstandig te lezen is. Leuk is dat er een nieuw personage wordt geïntroduceerd waarvan we kunnen verwachten dat dit een blijvend personage zal zijn.

Eigenlijk mixt De Braeckeleer met deze reeks een aantal genres door elkaar heen. Avontuurlijk verhalen met lekker veel spanning, een vleugje fantasy, misdaad en natuur. Verhalen met dieren (en dierenmensen) in de hoofdrol. Dit allemaal geschreven in een vloeiende en aantrekkelijke schrijfstijl. Door de hoofdstukken kort en strak te houden wordt het zeer toegankelijk gemaakt voor de doelgroep, ook voor de wat drukkere kinderen waarbij de aandachtspanne wat korter is. Een hoofdstukje per dag is dan prima te doen. Al zullen er ook kinderen zijn die dit boek gewoon in een dag uitlezen en zal de dierenliefhebber deze reeks extra aanspreken. Het eerste deel van deze reeks was een heel fijn opwarmertje, dit tweede deel laat een zeer succesvol vervolg zien.

De Babypoesjes wordt vertelt vanuit het perspectief van Cato, in de eerste persoon en vanaf de eerste regel is het alsof je naast haar loopt en samen met haar het avontuur meemaakt. Een heel spannend avontuur welteverstaan en uiteraard niet zonder in de problemen te komen. De opbouw en de uitwerking is gewoon zoals het hoort en alles klopt, tot en met de plot. De verteltrant van de auteur laat genieten van de belevenissen van Cato en haar vrienden en de illustraties van Frieda Van Ravels zetten de puntjes op de i. Een perfecte reeks om kinderen aan het lezen te brengen en te houden. Een spannend avonturenverhaal met een vleugje magie en humor, een perfecte reeks om kinderen aan het lezen te brengen en te houden.

5*****

Nico De Braeckeleer en Frieda Van Raevels werkten al samen aan de succesvolle serie Manon op de manege. Met Het Kattenmeisje brengen ze een coole, grappige reeks boordevol dieren, vriendschap en avontuur, en met een tikkeltje magie.

Met dank aan Uitgeverij Baeckens Books voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op Nienke’s KinderBoekenBlog.

Titel: Het kattenmeisje – De babypoesjes| Auteur: Nico De Braeckeleer
Uitgever: Baeckens Books | ISBN:  |Blz: 192