Waar is ze? – Alex Marwood – Recensie

Alex zelf is een verzinsel van de verbeelding van de schrijver en soms journalist Serena Mackesy. Om niet te worden geassocieerd met het genre van haar vorige boeken, koos ze voor het pseudoniem Alex Marwood. Haar eerdere thrillers, The Wicked Girls (Tweespalt) en The Killer Next Door, werden met diverse prijzen bekroond en van beide boeken werden de filmrechten verkocht.

Tijdens een familieweekend verdwijnt Coco, het tweelingzusje van Ruby. Haar ouders zijn rijk en hebben veel invloed, net als alle vrienden met wie ze op vakantie waren. De verdwijning van Coco zorgt voor een mediahype maar gevonden wordt ze niet. Twaalf jaar later overlijdt Coco’s vader en het gezelschap van toen komt bij elkaar voor een herdenkingsweekend. Nog steeds is er de vraag wat er met Coco is gebeurd en de spanning onderling is voelbaar. Weet iemand meer? Wie?

Waar is ze? begint eerst met een groepsmail uit 2004, waar iedereen wordt gevraagd uit te kijken naar Coco. Daarna lezen we diverse getuigenverklaringen. Het verhaal wisselt af van het heden naar het verleden. Milly (Camilla), halfzusje van Coco, krijgt een telefoontje van haar moeder, waarin deze haar vertelt dat haar vader is overleden. Milly had geen goede band met haar vader, had hem ook al een tijd niet meer gezien. Samen met haar halfzusje Ruby gaat ze naar de herdenkingsbijeenkomst, al is het niet van harte..

De kracht van Waar is ze? komt voort uit de constante vraag die opkomt: wat is er met Coco gebeurd? Dat er iets niet helemaal klopt is duidelijk, maar welk geheim wordt hier angstvallig verborgen gehouden, vooral voor tweelingzusje Ruby? De almaar wisselende verhaallijnen, de sprongen heen en weer van heden naar verleden willen soms de vaart iets uit het verhaal halen. Toch blijft het intrigeren en wint de nieuwsgierigheid, waardoor het een must is om door te lezen. Als het antwoord op de vraag eindelijk gegeven wordt, blijft er toch een gevoel hangen dat er meer is, dat er nog meer geheimen boven water gaan komen.

Gestaag wordt Waar is ze? uitgewerkt en op een gegeven moment lijkt alles helder te zijn. Er is een ontknoping, we weten wat er gebeurd is en het verhaal loopt op zijn einde. Maar dan heeft de auteur nog een onverwachte finale, een keiharde confrontatie met de gruwelijke waarheid. Waar is ze? is een thriller waarin op subtiele wijze geheimen ontrafeld worden en op het allerlaatste moment is er die ene onthulling die voor ontsteltenis zorgt. Geen super hoge spanning, maar desondanks een uitermate intrigerend verhaal dat de lezer voortdurend geboeid zal houden.

Titel: Waar is ze?|Auteur: Alex Marwood
Uitgever: Boekerij|ISBN: 9789022579206 |Blz: 400
Vertaling: Mariette van Gelder|Verschijningsdatum: januari 2017