Jack & Lev. – De terugkeer van de Schaduwheer – Zutje en De Viss – recensie Diane Kooistra

Als zijn hond voor zijn neus wordt ontvoerd, stort Jacks wereld in. Hij is alleen en eenzaam. Zijn vader woont in het buitenland, zijn moeder is dood, en hij is overgeleverd aan de zorgen van zijn egoïstische tante. Dan ontmoet hij het vreemde meisje Lev dat hem doodleuk vertelt dat ze uit een andere dimensie komt. Als zij hem vraagt toe te treden tot een geheim genootschap, is dat het begin van een bizar avontuur. Samen met Lev en zijn beste vriend Fidel raakt hij verwikkeld in een strijd om een steen: de Fosgeniet. Zijn grootste vijand: Skia Ombre, de kwaadaardige Schaduwheer. Jack ontdekt dat hij tot heel wat meer in staat is dan hij zelf ooit had gedacht…

RECENSIE

Een spannend avontuur voor jonge lezers en hun ouders

Jack woont in Hardegem bij een tante die dat niet zo prettig vindt, dat laat ze aan alles merken. Hij moet daar wonen omdat zijn vader steeds op reis is voor zijn werk. Het boek begint met de ontvoering van de hond van Jack en even later met de ontmoeting met Lev die slecht Nederlands praat maar hem wel vertelt over een geheim genootschap. Het leven van Jack is daarna niet meer hetzelfde. Jack, die het thuis dus niet zo fijn heeft én zijn hond terug wil stort zich in dit spannende avontuur. En wat is Fosgeniet??

De cover van het boek nodigt uit tot lezen, het is bijna net zo spannend als het verhaal zou zijn volgens de achterflap. In het boek zijn ook een aantal tekeningen verwerkt die echt het verhaal ondersteunen. Ze geven de sfeer goed weer.

Eenmaal aan het lezen maak je kennis met Jack en de mensen om hem heen, vooral enkele volwassenen komen er niet helemaal goed vanaf, Jack begrijpt eenvoudig niet waarom zij bepaalde keuzes maken.

Jack is een beetje een buitenbeentje, hij voelt van tevoren aan of er iets naars gaat gebeuren. Hij denkt dat hij niet zo bijzonder is maar maakt in het boek een hele verandering door. Levantaro, voor vrienden Lev, is “hier” net aangekomen en waar ze vandaan komt wordt niet gelijk duidelijk, daarnaast spreken zij en enkele anderen de taal niet zo goed, de auteurs blijven hier ook consequent in en dit zorgt voor een glimlach bij de lezer. Hoe leuk zou het zijn om dit boek voor te lezen? Dit zijn de twee meest uitgewerkte personages. De andere personages zijn verrassend, de auteurs leren kinderen echt om mensen te leren kennen voor je over hun oordeelt.

Het is een verhaal vol spannende momenten, mooie dialogen en een goede beschrijving van wat de kinderen meemaken.

Jack & Lev. – De terugkeer van de Schaduwheer is een heerlijk jeugdboek zoals een jeugdboek hoort te zijn, met een grote schep avontuur, een vleugje mysterie en een mooie actuele boodschap die de kinderen zeker zullen ontdekken.

4****

Diane Kooistra

Met dank aan de auteurs voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Marieke van Zutphen en Patricia de Leuw zijn de twee schrijvers achter het pseudoniem Zutje & DeViss. Hun verhaal…