Je hebt één nieuwe volger – Chinouk Thijssen – Recensie

Over de auteur

Chinouk Thijssen schreef eerder Fataal spel en de Truth or Dance-trilogie. Naast het schrijven werkt Chinouk als freelance corrector en geeft lezingen op school.De optie op de filmrechten van Fataal spel is inmiddels verkocht, Truth or Dance stond op de shortlist voor Young Adult-boek van het jaar en Break a Leg won Beste Young Adult.

Sterre is al een tijdje bezig met vloggen en Youtube als ze een uitnodiging krijgt mee te gaan met een promoreis. Samen met drie andere influencers, Liz, Romy en Brenda, gaat ze naar het dorpje Oba in Turkije. Een nog onontdekte streek die volgens trendwatchers binnenkort de toeristische hotspot voor jongeren wordt. Maar als ze aankomen blijkt de renovatie van de boerderij waar ze zouden verblijven, nog niet afgerond te zijn. Ze moeten tijdelijk verblijven in een vervallen vakantiehuis. Een flinke domper, maar dan blijkt er meer niet te kloppen. En het lijkt wel of iemand hen in de gaten houdt. Sterre voelt zich absoluut niet op haar gemak en wil het liefst meteen weer naar huis. Helaas is dat niet mogelijk maar er dreigt wel gevaar …

Achter mijn schouder, achter het raam. Een rood lichtje, heel dichtbij, en een donkere gestalte’

Het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van Sterre en Liz, allebei vanuit de eerste persoon. Hun verhaallijnen worden af en toe afgewisseld met de verhaallijn van een onbekende. Deze verhaallijn is gedrukt op een zwarte bladzijde. Je hebt één nieuwe volger speelt zich af in een tijdsbestek van zeven dagen en het wordt ook duidelijk aangegeven dat er een nieuwe dag begint. Er is weer veel zorg besteedt aan het de cover en aan het binnenwerk, waardoor het aanspreekbaar is voor de doelgroep. Tevens heeft Thijssen met Je hebt één nieuwe volger een verhaal geschreven dat volledig bij deze tijd hoort. De tijd van de vloggers en influencers, de tijd van Instagram.

‘Ik sluit de camera-app en open mijn anonieme insta-account. Haar profiel heb ik zo gevonden. Ik druk op de blauwe knop. Je hebt één nieuwe volger, Sterre, ik volg je overal.’

Thijssen slaagt er weer goed in om een ogenschijnlijk eenvoudig verhaal totaal anders te laten verlopen dan verwacht. Ze geeft de personages een herkenbaar karakter mee en vooral de onzekerheid van Sterre zet ze tastbaar neer. Maar ook het gevoel van Sterre, dat ze bekeken wordt, wordt zo beschreven, dat er de neiging zelf voortdurend achterom te kijken. En ondanks dat de volger zijn of haar eigen verhaallijn heeft, is hier niet uit op te maken wie dit is en wat de reden is. Het willen weten houdt de lezer gevangen en maakt het bijna onmogelijk het boek even neer te leggen. Thijssen spaart de lezer niet, het boek bevat een aantal heftige scenes. Stop daar nog een flinke dosis spanning bij, een onverwachte plottwist en je hebt een prima YA-thriller. Rond het af met een verbijsterend einde en je hebt een dijk van een YA-thriller.

5*****

Met dank aan Clavis Books voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl.

Titel: Je hebt één nieuwe volger| Auteur: Chinouk Thijssen