Kwijt – Sandra J. Paul – Recensie – #Blogtour

Sandra J. Paul staat bekend om haar unieke stijl. Zij schrijft intrigerende, vaak psychologisch getinte verhalen met een paranormale toets. Als veelzijdig auteur staat ze meest bekend om haar young adult-boeken en haar thrillers. Ze debuteerde in 2015 met de Eilanden-reeks.

Jim Vermeersch wordt wakker en verbaast zich erover dat hij het bed deelt met een paar katten en dat er naast het bed een chocoladebruine labrador ligt te slapen. Jim zijn vrouw Iris laat absoluut geen dieren toe in huis en zeker niet op bed. Maar er zijn meer dingen vreemd. Jim komt erachter dat hij in zijn ouderlijk huis is, maar hij weet niet waarom hij hier is. Het blijkt dat hij alle herinneringen van de afgelopen twee jaar kwijt is. Hij weet nog dat ze een feestje gaven omdat zijn zoon Vince 16 jaar was geworden en nu staat er een jongeman van bijna 18 voor hem. En waar is zijn vrouw Iris?

Het enige wat Jim nu wil is erachter komen wat er in die twee jaar is gebeurd. En waarom kan hij zich niets herinneren, heeft hij alles om een reden geblokt in zijn geheugen? Tijdens het ontrafelen van meerdere geheimen, vraagt hij zich af wat voor man hij eigenlijk is. En wie is die vrouw die steeds in zijn herinneringen opduikt?

De cover van Kwijt valt vooral door zijn kleur goed op. De omschrijving op de achterflap geeft net genoeg weg om de lezer nieuwsgierig te maken en het boek op te pakken. Ook aan het binnenwerk is extra aandacht besteed, complimenten hiervoor.

De ene klap na de andere krijgt Jim te verwerken en het lijkt niet te stoppen.

Kwijt heeft meerdere verhaallijnen waarbij de verhaallijn van Jim op de voorgrond staat. Van het heden gaan we naar het verleden en regelmatig is er een wisseling in tijd. Het eerste gedeelte waarin Jim erachter komt dat hij alle herinneringen van de afgelopen twee jaren kwijt is, is een goede inleiding. Op het moment dat het wat langdradig begint te worden, wisselt de auteur van verhaallijn waardoor ze de aandacht weet te behouden. Toch zal er veel geduld uitgeoefend moeten worden, want voordat er meer duidelijkheid geschept wordt, zijn al weer heel wat bladzijden gelezen. En af en toe wil daarbij toch wat langdradigheid optreden. Beter had de auteur sommige gedeeltes iets compacter gehouden. Alle onduidelijkheid geldt ook voor Jim, ook voor hem is het allemaal een raadsel en zelfs eerdere aannames van hem worden voortdurend onderuitgehaald.

De afgelopen twee jaren vermengen zich met het heden, als één deeg dat zich vermengt tot een geheel. Het zijn zoveel beelden ineens dat het hem lichamelijk pijn doet, maar ze zijn er en Jim verwelkomt ze met open armen.

Sandra J. Paul maakt gebruik van dialogen die veel psychologie bevatten en men ziet er meerdere thema’s in voorkomen. Dialogen die een goed beeld horen neer te zetten van de karakter, maar dat een mens nooit volledig te doorgronden is blijkt wel weer aan het eind van het boek. De vele psychologie wil de spanning wat naar de achtergrond drukken, waardoor de spanningsboog soms even wat aan de zwakke kant is. Maar ondanks dat en dat te verwachten is dat de wisselingen in tijd voor de nodige oplettendheid vragen, het wel heel graag willen weten hoe alles in elkaar steekt, zorgt dat Kwijt niet al te snel weggelegd wordt. En als de kers op de taart sluit de auteur het verhaal af met een geweldige plottwist. En dat is wel heel mooi gedaan…

Kwijt staat bol van geheimen en als deze eindelijk ontrafeld zijn, wordt het verhaal afgerond door een geweldige plottwist.

3***

Met dank aan Hamley Books voor het mooie bloggerspakket en het recensie-exemplaar. Voor alle andere deelnemers aan deze blogtour zie onderstaande banner.