Leugenaar – Sarah Naughton – recensie

Sarah Naughton groeide op in Dorset en woont nu in Londen met haar man en twee kinderen. Zij studeerde Engels en werkte als redacteur in de reclamewereld. Leugenaar is haar debuutthriller.

Niemand gelooft leugenaars. Ook niet als ze de waarheid spreken.

Na jaren geen contact met haar familie te hebben gehad, ontvangt Mags een alarmerend telefoontje. Haar broer Abe ligt zwaargewond in het ziekenhuis en niemand weet wat er precies is gebeurd. Mags ontmoet de verloofde van Abe, Jody. Een labiele vrouw die niet weet wat ze moet doen zonder Abe. Een vrouw die erg terughoudend en schuw is. Mags was eigenlijk van plan zo snel mogelijk weer te vertrekken, maar er zijn teveel raadsels om Abe heen. De politie heeft zijn eigen mening waar Mags haar twijfels bij heeft en ze zal niet rusten voordat de onderste steen boven water is.

Leugenaar start met het hoofstuk dat de titel draagt: ervoor. Jody vindt Abe onderaan de trap in het trappenhuis van het appartementencomplex waar Abe woont. Dan krijgen we het hoofstuk met de titel: erna, en beide hoofdstukken zijn raadselachtig. Deze hoofstukken worden gevolgd door een cursief geschreven hoofdstuk, die meerdere keren zullen voorkomen en waarvan pas later duidelijk wordt vanuit wiens perspectief dit is. De wisselende verhaallijnen in Leugenaar verhalen voornamelijk vanuit het oogpunt van Mag en Jody maar ook is er af en toe het verhaal van Mira, die nog meer onduidelijkheid geeft.

Al snel kreeg ik een vreemd gevoel bij Jody en had het idee dat zij iets te verbergen had. Wist zij misschien toch wat er gebeurd was? Mags heeft niet zoveel op met de verloofde van haar broer, en ondanks dat ze haar broer al jaren niet meer had gezien en hem eigenlijk niet goed kende, vindt ze deze vrouw totaal niet bij haar broer passen. Het onderzoek dat Mags zelfstandig verricht brengt haar regelmatig terug naar het verleden en deze confrontaties met het verleden hakken er flink in. De beschadigde familieband is niet zonder reden. Er zijn geheimen die al snel uit de verborgenheid komen, toch blijft het een raadsel wat er precies gebeurd is en waarom. Er moet toch iemand zijn die het weet maar de auteur geeft maar mondjes maat iets weg waardoor het blijft gissen.

Leugenaar slingert je voortdurend heen en weer met vermoedens, twijfels en onzekerheden. Door steeds maar kleine beetjes weg te geven doet de auteur een heftige aanspraak op het geduld van de lezer. De bedaarde schrijfwijze van de auteur liet mij niet voortdurend op het puntje van mijn stoel zitten maar de sfeer die neergezet wordt in dit boek heeft een intrigerend karakter. Dit gaat ook zeker op voor de personages. Personages die niet meteen het achterste van hun tong laten zien en elkaar behoedzaam benaderen.

Dit kenmerkt ook een beetje de sfeer in het boek, bedachtzaam en soms wat afwachtend. Flashbacks geven iets meer duidelijkheid en laten meer begrijpen, maar vooralsnog blijft het de vraag wie de waarheid spreekt en wie liegt. Juist het antwoord op die vraag willen weten laat je gekluisterd houden aan het boek en is de vraag eenmaal beantwoordt is het aan de ene kant een verrassing en aan de andere kant lichtelijk teleurstellend. Geen thriller met intense spanning en een afsluiting met veel vuurwerk. De cover van Leugenaar belooft veel, maar deze belofte wordt niet helemaal nagekomen en ondanks dat het boek met veel plezier is gelezen is zijn mijn verwachtingen van deze thriller niet uitgekomen.

3***

Met dank aan Uitgeverij Boekerij voor het toesturen van een leesexemplaar.

Titel: Leugenaar|Auteur: Sarah Naughton