Lucht – Lara Reims – Recensie (Blogtour)

Romi woont op Mars. Ze is bijna vijftien en haar haar is meestal blauw, maar soms ook lila of grijs. Ook de kleur van haar ogen stemt ze af op haar ochtendhumeur. Hier op Mars leven ze samen in een beperkte ruimte, een ondergronds gangenstelsel met slaapvertrekken en onderzoeksruimtes en een grote, ronde gemeenschappelijke ruimte met uitzicht op Mars via door periscopen gefilmd en vertaald beeld. Er is ruimte voor zo’n vijftien bewoners. Voornamelijk robots, die nauwelijks van mensen te onderscheiden zijn, en de kunstmatige intelligenties die alleen in de virtuele extra dimensie bestaan waar iedereen via een chip toegang heeft. Romi is de jongste, want er was sinds haar ontstaan geen plek meer voor nieuwe kinderen. Romi wil maar één ding, naar die verre planeet die toch zo dichtbij voelt. Als ze plots contact krijgt met Ciro, die op de aarde woont, zet ze alles op alles om de reis naar aarde te maken en deze verre planeet (en Ciro) te gaan bezoeken.

Lucht verhaalt afwisselend vanuit de perspectieven van Romi en Ciro. De auteur neemt ruim de tijd om over deze personages te vertellen, zodat de lezer een goed beeld van ze kan vormen. Ook al zijn Romi en Ciro afwisselend aan het woord, de hoofdrol ligt wel bij Romi. In het verhaal van Romi zien we in het begin kleine lijntjes naar een vorig boek van Reims, maar in het leven van Romi gaat de techniek net een stukje verder. Niet dat Romi al die techniek zo prettig vindt, ze vindt het zelfs soms erg vervelend en opdringerig.

De herinnering aan het moment dat alles anders werd, staat in haar geheugen gegrift. De dag dat de verbinding werd verbroken. De dag waarop de grote duisternis zijn intrede deed.’

In het verhaal van Ciro worden kleine plaagstootjes gegeven naar ons leven dat veranderd is sinds corona. In dit boek wordt gesproken over de Gamechanger, en dat de mensen vanaf die tijd bijvoorbeeld meer afstand tot elkaar houden. Meerdere opmerkingen in het verhaal verwijzen lichtjes naar de veranderingen waar wij zelf nu mee te maken hebben. Maar ook de droom van de ruimtevaart en astronauten krijg hier de aandacht, als we het hebben over het dromen van een leven op Mars.

Hij weet dat hij niet te dicht bij mensen in de buurt moet komen, veel mensen die de periode vlak voor de Gamechanger hebben meegemaakt, hebben daar een enorme angst aan overgehouden. Toen maakten mensen elkaar ziek.’

Lucht is een verhaal dat volledig uit de fantasie van de auteur ontsproten is, in een tijd dat ook zij aan huis gebonden is door alle beperkingen die opgelegd zijn. Maar zij weet de fantasie zodanig om te buigen dat het niet alleen een spannend en interessant verhaal is, maar ook een geloofwaardige setting meekrijgt. Een toekomstbeeld waar men best in kan geloven, al is er wel de hoop dat niet alles waarheid zal worden. Er zit een lichte voorspelbaarheid in het verhaal, maar dit heeft geen nadelige invloed op het leesplezier. Mede door de toevoeging van een vleugje romantiek (kalverliefde) slaagt Reims erin het verhaal speels en luchtig te houden, zodat het geen zwaar gevoel met zich meebrengt.

Lucht is een spannende Young Adult die anders naar veranderingen laat kijken en als is het maar voor even, een beetje de druk van de ketel afhaalt…

4****

Lara Reims schrijft met uitzicht op Boekarest, waar ze in 2019 ging wonen. Daarvoor woonde ze jarenlang in Parijs. Tien jaar geleden verhuisde ze van Amsterdam naar Frankrijk en vervolgens dus naar Roemenië, waar ze nu leeft, leest en schrijft. Ze is gefascineerd door de razendsnelle ontwikkelingen van de techniek die ons leven zullen veranderen. Daarover ging haar succesvolle Rémi-trilogie, waarvan het eerste deel werd genomineerd voor de debuutprijs van de Jonge Jury.

Met dank aan Hamley Books voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: Lucht|Auteur: Lara Reims
Uitgever: Hamley Books|ISBN: 9789463967617 |Blz: 350