Magic Moment Resort – Suzanne Hazenberg – Recensie

Suzanne Hazenberg (1964) is taalkundige en werkzaam als scenarioschrijver bij EndemolShine. Ze schreef meerdere thrillers en romans.

Een verstoorde gezinsvakantie in Florida, een ruziënd echtpaar, een studente met een laag zelfbeeld en een man die een vrouw versiert in een café. Levens die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar waarin vernietigende geheimen een hoofdrol blijken te spelen.

De avond van aankomst was meteen het absolute dieptepunt van de vakantie. Dacht ik toen.

Magic Moment Resort omvat vier delen. Het eerste deel speelt zich af in Florida, 2015 en verhaalt vanuit het perspectief van Manon. Manon en Eric zijn met hun twee kinderen op vakantie. Een vakantie die niet volgens verwachtingen zal verlopen. Het tweede deel gaat terug in de tijd, naar 1997 en speelt zich af in Amsterdam. Hier maken we kennis met Benthe en Michel. Het derde deel is Tara aan het woord, Groningen, 2017 en het laatste deel behoort aan Eric, Amsterdam, 2000.

Bij het zien van de cover wordt er een verwachting gewekt, een verwachting een (spannende) roman of chicklit te gaan lezen. Deze verwachting wordt al snel teniet gedaan. Al in het eerste deel merken we dat dit boek niet zomaar een roman is. De eerste twee delen lijken gewoon twee losstaande verhalen te zijn maar iets in deze verhalen roept vragen op. In deel drie krijgen we langzaam het vermoeden dat er wel degelijk een verband is tussen de verhaallijnen, wat bevestigt zal gaan worden in het laatste deel.

En ik, ik voelde niks. Het leed van die vrouw liet me volkomen koud. Ik registreerde het, maar kon er op geen enkele manier contact mee maken. Dat verontrustte me nogal.’

In Magic Moment Resort worden seksuele handelingen expliciet beschreven en dat kan voor iemand die een ‘gewone’ roman verwacht een reden zijn het boek weg te leggen. Misschien net iets te, maar aan het eind van dit boek valt de keuze hiervoor wel te plaatsen. Het spanningsveld tussen lust en last wordt verkent en ongemakkelijke situaties worden vanuit verschillenden perspectieven bezien. Levens die aan elkaar verbonden zijn door middel van geweld en seks. In deel vier wordt de cirkel rond gemaakt op een wel heel aparte manier en het ontdekken van het uiteindelijke verband is schokkend. Een roman die je na het lezen even moet laten bezinken …

Hazenberg heeft met Magic Moment Resort op doordachte wijze een roman geconstrueerd die de lezer verbluft zal achterlaten.

4****

Titel: Magic Moment Resort | Auteur: Suzanne Hazenberg