Melkbloed – Clara Weiss – Recensie

Clara Weiss woont in Munchen. Ze studeerde vergelijkende literatuurwetenschap en werkt bij een uitgeverij. Melkbloed is haar debuut en werd in Duitsland enthousiast onthaald.

Elvira leidt een heel rustig leventje. Ze woont op een boerderij in een dorp waar de tijd stil lijkt te staan. Elvira zorgt voor de boerderij en de dieren. Haar man is druk bezig met het ontwerpen van een nog te bouwen kliniek. Haar vader, die aan het dementeren is, en haar zoon wonen ook op de boerderij. Eigenlijk bestaat het hele leven van Elvira uit het verzorgen van de gezinsleden, de dieren en de boerderij. Maar dan verandert haar leven ingrijpend. Haar vriendin heeft ze al een paar dagen niet gezien en als ze de buurman van haar vriendin informatie wil vragen doet ze een verschrikkelijke ontdekking. De man is dood, hij is afschuwelijk verminkt en ligt vastgebonden aan een rad. Dit is de eerste in een reeks van nog meer gruwelijke moorden. En dan gaat het hard sneeuwen en het dorp raakt buitengesloten. Ze kunnen geen kant meer op terwijl er een moordenaar vrij rondloopt. Elvira probeert de moordenaar te doorgronden en doet afschuwelijke ontdekkingen.

Melkbloed begint met een indringende inleiding, die meteen de volle aandacht pakt. Het verhaal speelt zich af in een week tijd waarbij de dagen worden aangegeven. We lezen het verhaal, van Elvira, vanuit het gezichtspunt van een verteller, en het voelt dan ook alsof er iemand tegenover je zit die het relaas van Elvira uit de doeken doet. De bedachtzame verteltrant geeft de indruk dat er continu overwegingen zijn gemaakt op welke wijze alles het beste neergezet kon worden.

Het eerste hoofdstuk van Melkbloed begint rustig. We maken kennis met Elvira, een zwijgzame en eenzelvige vrouw. En de vraag, waarom Elvira gekozen heeft voor dit bedaarde leven, blijft in het achterhoofd hangen. Na de ontdekking van het eerste lijk wordt het verhaal interessant en begint er een lichte onderhuidse spanning voelbaar te worden. Als de moorden doorgaan, heeft de politie al gauw een verdachte in het vizier. De richting die gewezen wordt, is erg aannemelijk, maar toch zijn er twijfels. De manier waarop de auteur de lezer uiteenlopende mogelijkheden voorschotelt, is doordacht en laat je wantrouwen over je eigen oordeel. Als er een familiegeheim onthuld wordt, wordt er veel duidelijk, maar alsnog bleef ik in dubio staan. De wendingen in het verhaal maken onzeker over de plot en de auteur wist mij lang in het ongewisse te houden. Melkbloed is knap in elkaar gezet en mag zich met recht een literaire thriller noemen. Een uitstekend en interessant debuut!

Titel: Melkbloed| Auteur: Clara Weiss
Uitgever: Ambo|Anthos|ISBN:9789026335174 |Blz: 354
Vertaling:Roelof Posthuma