Mevrouw, uw kind wordt nooit meer beter – Marjolein Colenbrander- recensie

Over de auteur

Marjolein Colenbrander is psycholoog en werkt als communicatieadviseur binnen de jeugdhulp. Daarnaast schrijft ze artikelen en ervaringsverhalen over en voor jeugd- en ouderenorganisaties. Haar debuutroman Mevrouw, uw kind wordt nooit meer beter verscheen in 2018.

Mark en Marjolein zijn ouders van twee dochters en een zoontje. Hun zoontje Ode is twee jaar oud als er bij hem een tumor in zijn neus-keelholte wordt ontdekt. Een kwaadaardige tumor met de naam rhabdomyosarcoom. Een tumor die normaal gesproken goed te behandelen is. Maar aan deze tumor zitten uitlopers die zich al in het schedeldak aan het ingraven zijn, waardoor de prognose een stuk slechter is. Tijd om hierbij stil te staan is er niet, Ode gaat gelijk een traject in. Een traject dat bestaat uit 9 zware chemokuren, negentwintig bestralingen, onverschillige artsen en veel ziekenhuisbezoeken. In Mevrouw, uw kind wordt nooit meer beter vertelt Marjolein Colenbrander haar verhaal vanaf het moment dat haar kind ziek wordt, tot aan de allerlaatste, allesbepalende uitslag.

Het boek begint met dat een vrouw bij een therapeut naar binnen stapt. En daar begint ze haar verhaal. Over haar jongste kind dat jaren geleden ernstig ziek is geworden. Dat het levensbedreigend leek en de onzekerheid zo lang duurde. Dat ze vanaf die tijd veranderd is en het leven nooit meer hetzelfde is geworden.

‘[…] Het beste idee is namelijk nog altijd dat het leven een Ikea-kastje is. Als je denkt dat het in elkaar zit, voel je ineens nog twee losse boutjes in je broekzak. Je kastje blijft wel overeind zonder die boutjes, maar het moet altijd klem staan tussen een paar andere meubeltjes.’

Als je dit boek oppakt, is de eerste verwachting een zwaar verhaal te lezen, een verhaal met veel pijn en verdriet. Aan de ene kant is het ook een zwaar en aangrijpend verhaal, maar Colenbrander beschrijft alles op een manier waardoor de zwaarte veel naar de achtergrond wordt verdreven. Ondanks dat het duidelijk voelbaar is dat ze dit geschreven heeft recht uit haar hart. Zoals zij het heeft meegemaakt heeft en heeft ervaren. Niet alleen haar angst en onmacht is tastbaar, ook haar kracht. Kracht die ze bijvoorbeeld uit de liefde voor haar gezin haalde, maar ook uit de hoop en de vechtlust. De inkijk die de lezer krijgt is authentiek en samen met de zelfspot en soms onbedoelde humor van de auteur, maakt dat het de lezer vanaf de eerste bladzijde meesleept. Al is het uiteraard geen verhaal om maar even tussendoor te lezen, daar is het toch echt te serieus voor.

“[…]Ondanks je verlorenheid in deze situatie moet je bedenken dat voor elk woud waar je in verdwaald bent geldt: het is uitzichtloos als je in het midden staat.

Naast dat Mevrouw, uw kind wordt nooit meer beter een aangrijpend verhaal laat zien, vraagt Colenbrander tussen de regels door ook aandacht voor meer openheid en eerlijkheid over het omgaan met dit soort situaties. Artsen en verpleegkundige die niet altijd op de juiste manier reageren, maar ook mensen in de omgeving van het gezin. Dat mensen niet altijd weten hoe ze hier mee om moeten gaan en daardoor het uit de weg gaan.

Voor een groot deel van de vrienden en de kennissen was het woord “kanker” al genoeg om het hazenpad te kiezen. Van een enkeling ontvingen we nog een keurig briefje, waarin werd uitgelegd dat de ziekte van Ode te moeilijk was om mee om te gaan. Men zag daarom af van verder contact.

Mevrouw, uw kind wordt nooit meer beter is een aangrijpend verhaal dat staat voor hoop en kracht.

5*****

Titel: Mevrouw, uw kind wordt nooit meer beter| Auteur: Marjolein Colenbrander