Mijn waarheid – Sandra J. Paul – recensie

Over de auteur

Sandra J. Paul is een veelzijdig auteur, te zien aan de diverse genres waarin ze schrijft. Thrillers, young adult, jeugdboeken en ook schrijft ze Engelstalige boeken onder haar pseudoniem Joanne Carlton. Samen met haar partner is ze eigenaar van de snelgroeiende uitgeverij Hamley Books. Mijn waarheid is haar vierde thriller voor volwassenen, een thriller die een opvallende opzet heeft.

De neven Elias en Nathan zijn al hun hele leven beste vrienden. Ze verschillen drie maanden in leeftijd. Hun identieke tweelingmoeders legden automatisch een levenslange vriendschapsrelatie op, hun vaders zijn beste vrienden. Nathan heeft zich qua keuzes bijna voortdurend laten leiden door Elias, omdat hij zelf niet helemaal wist wat hij wilde. Nathan volgde Elias blindelings als rechtenstudent, maar dit was het niet voor hem. Elias overtuigde Nathan ervan dat hij talent had in het fotograferen en stuurde hem naar de Kunstacademie. Zo gingen ze ieder hun eigen kant op, maar de vriendschap hield stand. Dan komt Natalie in het leven van Elias en langzaam verandert er iets in de vriendschapsrelatie van Nathan en Elias. Maar komt dit wel door Natalie?

Mijn naam is Nathan en dit is mijn waarheid. Elias doodde zijn bruid en ik was de enige die het zag gebeuren.

Mijn waarheid van Sandra J. Paul is een thriller met een originele opzet. Een boek met twee covers, een boek met twee versies van hetzelfde verhaal. De waarheid zoals Nathan het ziet en de waarheid zoals Elias het ziet. De lezer mag zelf bepalen welke versie het eerst gelezen wordt. Maar bijna automatisch begin je als lezer met de versie van Nathan, omdat op deze cover geen streepjescode zit. Zo zie je de versie van Nathan meer als de voorkant van het boek, en de versie van Elias als de achterkant. Zoals we inmiddels van Hamley Books zijn gewend is het boek zelf prachtig ontworpen. Een mooie cover en ook aan de binnenzijde van het boek is er veel aandacht aan het uiterlijk besteed. Complimenten hiervoor.

Eenmaal begonnen met het verhaal van Nathan is het best lastig Mijn waarheid even tussentijds weg te leggen, dit doordat er al meteen een fijne spanning voelbaar is. De schrijfstijl is toegankelijk en enerverend, de verteltrant beeldend en krachtig waardoor de auteur er prima in slaagt de lezer continu aan het boek te binden. Het verhaal speelt zich af op Blue Mountain, afgewisseld door flashbacks en tijdsprongen. En als we Nathan zijn verhaal moeten geloven is Elias een moordenaar. Maar dat roept gelijk de vraag op waarom Elias zijn kersverse bruid zou vermoorden. Of is Nathan misschien de schuldige en probeert de auteur de lezer op het verkeerde been te zetten? Veel vragen maar weinig concrete antwoorden en als je de versie van Nathan gelezen hebt, is er even de neiging de versie van Elias over te slaan en gelijk door te gaan naar de enige echte waarheid. Maar de interesse is wel zo getriggerd dat toch besloten wordt eerst de versie van Elias te lezen. En de verwarring wordt alleen maar groter al zijn er genoeg hypotheses.

Er zijn dagen dat ik mezelf haat. Soms heb ik zo’n last van mijn eigen gedrag dat ik het af en toe moeilijk heb om uit dat diepe dal te komen waarin ik mezelf heb gebracht.

Als de beginstukken van beide versies zijn gelezen en er een beeld van de personages begint te vormen, komt er een bepaalde verwachting. Een verwachting die op een gegeven moment lijkt uit te komen. Maar als dan Sandra J. Paul met de plot en de uiteindelijke echte waarheid de lezer volledig weet onderuit te halen, is het volkomen helder dat ze een dijk van een verhaal heeft geschreven.

Mijn waarheid is een uniek verhaal met psychologie van de bovenste plank!

5*****

Met dank aan uitgeverij Hamley Books voor het toesturen van een recensie-exemplaar.