Moord om de hoek – Vera Stupena – Recensie

Vera Stupenea werd geboren in Siberië, Rusland. Na haar studie ging Vera werken bij de Verenigde Naties in Chisinau. Een jaar later kreeg ze een studiebeurs om in Nederland te studeren en in 1997 kwam Vera naar Nederland. Na het voltooien van haar opleiding werd ze docent Engels aan het Petrus Canisius College in Alkmaar. Een paar jaar later begon Vera met het schrijven van Engelse lesboeken voor verschillende educatieve uitgeverijen, zoals Malmberg, ThiemeMeulenhoff, Noordhoff Uitgevers enz. Inmiddels is zij auteur van ruim 40 educatieve boeken. Moord om de Hoek is haar debuut als fictie-auteur.

Op de cover van Moord om de hoek zien we een stenen muur waar het bloed vanaf druipt. Een mooie cover die aanspreekt. De tekst is gedrukt op ruw papier en voordat het verhaal aanvangt is er een bladzijde waarop afgebeeld een muur voorzien van titel en naam auteur.

Het eerste hoofdstuk is al gelijk behoorlijk heftig, deze verhaalt over de dood, de zelfmoord, van Sophie. Vanaf dat moment zit er ook meteen een mooie vaart in het verhaal. Een fijn duidelijk lettertype dat makkelijk leest en samen met de vaart leest Moord om de hoek prettig. In de verschillende verhaallijnen maken we kennis met diverse personages waar de hoofdrollen zijn toebedeeld aan Jonna en Pieter. Jonna is lerares en de mentor van Sophie en Pieter is de rechercheur die twijfelt aan de zelfmoord van Sophie. Jonna zit momenteel in een vechtscheiding waarbij haar zoon Chris de speelbal is. Bij zijn vader mag hij alles en dat is natuurlijk helemaal geweldig, maar daarentegen moet hij als twaalfjarige meestal wel voor zichzelf zorgen. Zijn vader geeft zijn moeder overal de schuld van en dat maakt het voor Chris ook niet makkelijk. Een voorbeeld van hoe het vaker gaat met een scheiding en helder neergezet door de auteur. Jonna krijgt het extra moeilijk in dit verhaal omdat ze als verdachte wordt gezien rond de (zelf)moord van Sophie.

De auteur laat in Moord om de hoek diverse thema’s de revue passeren en geeft hiermee een mooie afwisseling in het verhaal. Er is een verdachte zaak die opgelost moet worden maar tevens zijn er meerdere herkenbare issues. In de zaak die moet worden opgelost wordt er weinig weggegeven waardoor de spanningsboog voortdurend op een uitstekend niveau wordt gehouden. Daarnaast wordt de romantiek ook niet vergeten, de aantrekkingskracht tussen Jonna en Pieter is groot. Een rechercheur die verliefd wordt op een verdachte is geen uniek gegeven maar er is gelijk een klik met deze personages en je gunt ze dan ook alle geluk van de wereld en leeft met ze mee.

Met maar 159 bladzijden is Moord om de hoek snel uitgelezen en vooral de prettige vlotte schrijfstijl is er debet aan. Maar wel een leuk boek om gelezen te hebben, een veelbelovend debuut en een echte vrouwenthriller. Inmiddels is Vera bezig met haar tweede thriller. Voorbij (werktitel) is een spannende thriller met een aantal smaakmakende en actuele elementen zoals erotiek, mystiek, drones enz. Na het lezen van dit debuut ben ik zeker benieuwd naar dit volgende boek.

3½***

Titel: Moord om de hoek | Auteur: Vera Stupenea
Uitgever: Scelta Publishing | ISBN: 9789491884672 | Blz: 159