Nu ben ik de baas, Sinterklaas! – Sanne Miltenburg – Recensie

Sanne Miltenburg is fulltime illustrator en auteur, waarmee ze verhalen tot leven wekt voor kinderen van 0-12 jaar. Daarnaast werkt ze als illustrator voor educatieve projecten, wenskaarten en merchandise. Haar specialiteit is verhalende prentenboeken. Als kind las Sanne alles wat los en vast zat en ze begon al snel kleine verhaaltjes te maken in tekst en beeld. Tijdens de middelbare school maakte ze filmscripts, stripverhalen en geïllustreerde jeugdromans.

Als illustrator verzorgde ze al honderden publicaties voor een internationaal publiek, waaronder prentenboeken en geanimeerde kinderboeken. Als auteur publiceerde ze meer dan tien verhalen, met eigen tekst en illustraties, waaronder het prentenboek Mijn vriend de heksenkat. Wat leuk is dat Sanne op haar eigen website al haar boeken en verhalen heeft voorzien van vele extraatjes, zoals bijvoorbeeld achtergrondinformatie, screensavers, puzzels, trailers en tekenwedstrijden.

Ook voor haar nieuwe prentenboek Nu ben ik de baas, Sinterklaas!, zijn er extraatjes te vinden op haar website, zoals bijvoorbeeld de boektrailer.

In Nu ben ik de baas, Sinterklaas!, lezen we het verhaal van Lotte. Vandaag is de intocht van Sinterklaas en de vader van Lotte had beloofd op tijd thuis te zijn. Dan zouden ze samen naar de intocht gaan. Maar het is nu al erg laat en haar vader is nog steeds niet thuis. Lotte is erg boos op haar vader, het is altijd hetzelfde. Zijn werk is belangrijker dan zijn dochter.

Maar Lotte krijgt een idee en snel stormt ze de voordeur uit, op naar de haven. Misschien redt ze het nog om Sinterklaas te ontmoeten en dan vraagt ze gewoon aan Sinterklaas of hij haar vader wilt worden. Sinterklaas is wel altijd op tijd…

Het prentenboek Nu ben ik de baas, Sinterklaas! is voor kinderen vanaf 5 jaar. Een mooie hardcover voorzien van toepasselijke roodtinten met gouden letters en omlijsting. Al aan de afbeelding op de voorkant, waar Sanne op de rug van Sinterklaas zit, kun je al zien dat Lotte een bazig typetje is. Een meisje dat weet wat ze wil.

De illustraties in het boek zijn prachtig en wat Sanne heel goed kan, is de juiste gezichtsuitdrukking uitbeelden. Vooral bij Sanne is het niet zo moeilijk raden hoe zij zich voelt. Wat ook heel leuk gedaan is, is dat er ‘gewone’ herkenbare Pieten worden afgebeeld.

Nu ben ik de baas, Sinterklaas! is voor veel kinderen een herkenbaar verhaal. Een vader die altijd maar druk aan het werk is en weinig tijd voor zijn kinderen heeft. Al worden in deze tijd de taken wat meer verdeeld. In dit boek komt het vooral omdat de vader net nieuw werk heeft en is het voor het hele gezin wennen. De oplossing die Lotte heeft bedacht maakt best wel verdrietig, zo graag wil ze een papa die er altijd voor haar is. Maar de spanning in het verhaal laat het verdriet een beetje vergeten, maar aan het eind zullen de lezers en lezertjes op het laatst toch ook ontroerd achterblijven.

Een heel mooi prentenboek met een leuk, spannend maar ook gevoelig en ontroerend Sinterklaas verhaal.

5****

Titel: Nu ben ik de baas, Sinterklaas!| Auteur: Sanne Miltenburg