(On)Begrepen – Femke Ekelhof – Recensie

• Uitgever – Tekst & More i.o.v. De Brul van Hul
  • Aantal pagina’s – 114
  • ISBN –  9789492192066
  • Verschenen –  2015
  • Genre – Literatuur overig

Onbegrepen watermerk

Vorig jaar heb ik het eerste boek van Femke Ekelhof gelezen, Gegrepen. Een boek gebaseerd op eigen ervaringen van Femke. Ze kon niet langer zwijgen over wat haar was aangedaan en wilde haar verhaal vertellen. Voor zichzelf, maar ook voor anderen die nog niet met hun verhaal naar buiten durven komen. De gruwelijke feiten in Gegrepen zijn verschrikkelijk en vanaf het begin had ik veel respect voor Femke, om al dat verschrikkelijke op papier te zetten en naar buiten te brengen. Gegrepen vertelt over hoe het allemaal begon en het boek heeft een open einde. In (On)Begrepen gaat het verhaal van Femke verder.

(On)Begrepen begint met de ontsnapping. Femke vlucht weg van René, haar vriend die haar jaren lang mishandelde en bedreigde. Sander, die ze kent via online contact, helpt haar met haar vlucht. Femke trekt voorlopig in bij haar ouders. Veilig voelt ze zich niet, bang dat René haar vindt en haar iets aan zal doen. Ook komt er tijdens het wonen bij haar ouders veel oud zeer naar boven en wordt ze geconfronteerd met gebeurtenissen uit het verleden. Sander heeft gelukkig veel geduld met haar en is een grote steun voor Femke.

Na drie minuten fietsen komt de plek van het misdrijf in zicht. De walgelijke herinneringen en bijbehorende beelden van toen overspoelen mij gigantisch.

In het tweede gedeelte van (On)Begrepen vertelt Femke over de laatste jaren en over de gevolgen die de traumatische ervaringen hebben op haar leven. Tot in detail vertelt ze welke beschadigingen ze heeft opgelopen, geestelijk en lichamelijk. Een heftig en misselijkmakend relaas. Ik heb diep respect voor Femke dat ze dit allemaal heeft kunnen opschrijven en in de openheid heeft gebracht. Wat moet dit zwaar zijn geweest om dit verschrikkelijke verhaal op papier te zetten en constant weer geconfronteerd te worden met de traumatische gebeurtenissen. Ben je ook van plan (On)Begrepen te gaan lezen? Verwacht dan absoluut geen leuk verhaal, want dat is het echt niet. Bedenk je dus heel goed want het verhaal van Femke dringt diep tot je door en het zal even duren voordat je dit verhaal weer los kan laten. Ik vind dit geen boek om te waarderen met sterren, dus doe dat ook niet. Maar het is zeker een boek dat gelezen moet worden en diegene die iets soortgelijks hebben meegemaakt zullen beseffen dat ze er niet alleen voor staan…

Met de laatste strijdkracht die ik uit mijn hart kon opdiepen, ben ik op gaan schrijven wat er met mij is gebeurd. Alles. Ieder detail van wat ik had beleefd. Of het nu vies, eng of mooi was. Ik beschreef de waarheid en niets dan de waarheid.’

Femke is niet de enige die het slachtoffer is van buitensporig geweld. Om anderen te inspireren hun verhaal te vertellen en hulp te bieden heeft Femke de website www.doorbreekdestilte.nl  opgericht.
Doorbreek de Stilte is er voor jong en oud, mannen en vrouwen en voor iedereen die niet kan of mag praten over een traumatische gebeurtenis.

(On)Begrepen is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel, Uitgever of bij Bol.com.