Oostwaarts – Jolanda Ivonne Clément – Recensie

Jolanda Ivonne Clément studeerde marketing, communicatie en (bedrijfs)journalistiek. Ze schreef voor diverse vakbladen en publiceerde bijdragen in onder andere het FD, HP/De Tijd. Bij Amazon verscheen in 2015 haar spannende novelle Bloedpaarden, die de bestsellerlijst haalde. Oostwaarts is haar debuutroman en is gebaseerd op het leven van haar grootmoeder.

Het is 1952 en Heindert woont in Oud-Alblas alleen met zijn moeder. Hij heeft geen flauw idee waar zijn vader is en zijn moeder zwijgt over het verleden. Ze zijn al regelmatig verhuisd en het waarom is voor Heindert ook een raadsel. Dan pakt zijn moeder Suze op een avond plots hun spullen en ze vertrekken. Alles laten ze achter en waar ze heen gaan is nog onbekend.

‘Zonder iets te vragen pakte ik de bagage en volgde haar. Wat ze ook had uitgespookt, ik zat er mooi mee opgescheept.’

Het grootste gedeelte verhaalt vanuit het perspectief van Heindert, in de eerste persoon. Af en toe is er een perspectiefwisseling waarin Suze, zijn moeder aan het woord is. Die fragmenten zijn niet altijd even duidelijk, maar ze geven wel meer inzicht in haar verleden. Langzaam wordt er meer helder gemaakt wat er in het verleden gebeurd is en waarom ze steeds moeten vluchten. Ook al is er al veel geschreven over de oorlog en wordt er nog steeds veel over geschreven, het onderwerp in dit boek wordt minder vaak aangekaart. Een vrouw die tijdens de bezetting een relatie met een Duitse soldaat heeft gehad en waar een kind uit is voorgekomen. Een kind die daarom altijd op zijn hoede moet zijn, terwijl hij hier zelf niet voor heeft gekozen.

‘Een rij van kaalgeschoren meisjes ging haar voor, een voor een met menie besmeurd, een hakenkruis op het achterhoofd en dan veren erover heen.’

Een roman over schuld en onschuld, een roman die de impact van een verleden laat zien. Een verleden waar niet voor gekozen is, maar wat overkomen is. Een roman die beeldend is geschreven, die de zintuigen prikkelt. Oostwaarts is geen roman met een snelle verteltrant. Het is meer kabbelend en laat langzaam doordringen. Zodra je als lezer begint te begrijpen wat hier allemaal gebeurt of gebeurd is, voel je de zwaarte van het thema. Een zwaar thema dat Clément op een ietwat luchtige maar toch aangrijpende wijze heeft neergezet. Dit is zo’n boek dat na het lezen even moet bezinken en een verhaal dat moeilijk los te laten is. De naam Heindert staat vanaf nu opgeslagen in het geheugen.

3½***

Met dank aan uitgeverij Ambo|Anthos voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel| Oostwaarts | Auteur: Jolanda Ivonne Clément