Opgepast! – Jennefer Mellink – Recensie

‘Als ze me blijft negeren, wil ik haar pijn doen. Ik wil de angst in haar ogen zien. Voelen hoe haar hart tekeergaat. Ik wil het haar betaald zetten. Haar laten weten dat ze van mij is. Bij mij hoort. Als ik haar niet kan krijgen, zal niemand haar krijgen.

Opgepast! is een spannende novelle van YA-auteur Jennefer Mellink. Haar laatste thriller Vermoorde onschuld werd lovend ontvangen door de lezers. In Opgepast! volgen we de zestienjarige Benthe. Gewoon een meisje dat druk is met school, haar vriendinnen, werk en natuurlijk jongens. Haar laatste verkering is alweer drie maanden uit, maar deze jongen, Olaf, heeft wat moeite om haar los te laten. Op zaterdag werkt Benthe in een cafetaria en elke keer is Olaf daar ook. De ene zaterdag stuurt hij haar zelfs later een appje.

‘18.00, Olaf Je kunt me negeren, maar je kunt niet van mij ontsnappen. Ik wil jou begeren, en jij zult weer toehappen. XXX ‘

Als Benthe op een avond alleen naar huis loopt heeft ze het gevoel dat ze in de gaten wordt gehouden. Ze heeft de kortste weg genomen en loopt over een bospad. Dan voelt ze een ijskoude hand op haar mond…

De cover van Opgepast! laat een wegrennend meisje op een bospad zien, wat overeenkomt met het laatste stukje tekst op de achterflap. De novelle start met een spannende proloog die eindigt met een cliffhanger. Aan de hand van de cover en de achterflap is het al duidelijk dat het in de proloog om Benthe gaat, maar de nieuwsgierigheid naar de rest van haar verhaal is een feit. Opgepast verhaalt vanuit het perspectief van Benthe, in de eerste persoon. Haar verhaallijn wordt afgewisseld met een verhaallijn van een onbekende, dat cursief wordt weergegeven. Hier wordt gelijk aan een bepaald persoon gedacht, maar er is ook meteen de gedachte dat dit wel erg voor de hand zou liggen. Tijdens een avondje stappen ontmoet Benthe Simon, op het eerste gezicht een leuke jongen. Maar deze loopt iets te hard van stapel en blijft berichtjes sturen. Berichtjes die steeds dwingender van aard worden. Tevens worden de weergegeven gedachten van de onbekende meer verontrustend. Mellink creëert hiermee een mooie spanningsboog, maar legt ook meer twijfels neer bij de lezer.

In mijn hoofd ben ik al bij de volgende stap: naar haar kijken, haar bezitten.’

Mellink slaagt er prima in om met deze novelle Opgepast een volwaardig verhaal neer te zetten. Meerdere thema’s zijn zichtbaar, zoals bijvoorbeeld obsessie en jaloezie. Vooral die obsessie is vergaand en is een belangrijke rode draad. Maar ook met de plot wordt er een thema zichtbaar. Wat betreft de onbekende stuurt Mellink de lezer alle kanten op om deze bij de plot versteld te laten staan. En dat is nog niet alles, want de epiloog doet dit nog even dunnetjes over en laat wederom de lezer versteld staan. Zoiets als van ‘boontje komt om zijn loontje’, maar in dit geval is het wel erg cru.

Opgepast! is een goed geslaagde novelle die de lezer meer dan één keer versteld laat staan.

4****

Met dank aan Uitgeverij Kluitman voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl