Paal 15 – 15 schrijvers, 15 Waddenverhalen – Recensie

Tijdens een verblijf op Ameland schreven vijftien auteurs elk een kort verhaal dat zich afspeelt op een van de Waddeneilanden. De initiatiefnemer is Marelle Boersma, die tevens zelf een van de korte verhalen in deze bundel heeft geschreven. De andere auteurs zijn: Bente van der Haar, Esther van der Ham, Monique van Hest, Eveline Jongen, Antoinette Kalkman, Lisette van Kasteren, Petra Knaapen, Anita Kok, Jolanda Pikkaart, Gerda Scholts, Mirjam Schoots, Madeleine ten Thij, Esther van de Ven en Bianca Witmer.

De korte verhalen zijn in het boek onderverdeeld in vier seizoenen: Zomer, Herfst, Winter, Lente. Bij het schrijven van korte verhalen is er maar een beperkte ruimte voor de uitwerking van het verhaal en dat is best een uitdaging. De auteur moet als eerste een pakkend begin hebben om de lezer te lokken, kort daarna is het zaak de lezer vast te houden door bijvoorbeeld een spannende en/of interessante ontwikkeling. Van hieruit moet de lezer warm gehouden worden en meegevoerd worden naar de plot waarna het verhaal op een bevredigende wijze wordt afgerond.

De grijze lucht hangt laag over het water en de horizon, waar hij zo graag naar tuurt, ligt verscholen achter een dikke wolkenpartij. Vandaag is de wereld gekrompen. Tikker holt over het strand, hapt naar de meeuwen die omlaag duiken en hem uitdagen.’

Bekende en minder bekende auteurs stonden voor een uitdaging, want ook was het de bedoeling dat de verhalen een bepaalde sfeer meekregen. De sfeer van een Waddeneiland. Dat is de auteurs perfect gelukt want elk verhaal laat de sfeer van een Waddeneiland proeven. Als je je ogen sluit en de verbeelding laat spreken, voel je de wind door je haren blazen, hoor je de zee ruisen en komt het verhaal tot leven. Een diversiteit in verhalen want bij de een heeft spanning de overhand en bij de ander juist de romantiek. Maar ook is er een verhaal die even voor verwarring zorgt en die nog een keer gelezen moet worden om alles zeker te weten. Mooie verhalen, ontroerende verhalen, spannende verhalen, en allemaal beeldend beschreven waardoor de lezer zich perfect in de setting kan verplaatsen. Genieten van de verhalen en genieten van de prachtige omgeving waar de verhalen zich afspelen. Je proeft de sfeer van een Waddeneiland en elk verhaal weet een intens beklemmend gevoel op te roepen.

Daar staat ze dan, aan de rand van de duinen, uitkijkend over een gebied waar geen leven te bekennen is.

Paal 15 is een hele mooi project en het zal mij niet verbazen als dit project navolging krijgt. Alleen dan misschien wel in een andere setting.

4****