Poeslief – Melinda Metz – Recensie

Melinda Metz studeerde Engels en was onder meer coauteur van de Rosswell High-serie, waar de tv-serie Roswell op is gebaseerd. Ze werd genomineerd voor een Edgar Award voor haar Wright en Wrong-serie.

Achterflap:

Een slimme kat met kleptomane neigingen: waar Mac zijn snorharen in steekt, ontstaan de problemen vanzelf. Maar hij heeft ook een gouden hartje, dus als hij op een dag vijf moederloze kittens vindt, kan hij niet anders dan voor ze zorgen. In elk geval tot hij een geschikt baasje voor ze heeft gevonden. Dat valt nog niet mee, want hij heeft huisarrest gekregen van zíjn baasjes, die hem verdenken van een nieuwe diefstal…

Maar Mac laat zich niet opsluiten. Hij heeft tenslotte vijf hongerige katjes te voeden. En dan is er nog die politieagent die duidelijk wat hulp in de liefde nodig heeft.
Mensen weten ook nooit wat goed voor hen is. Mac heeft er zijn pootjes vol aan!

Poeslief is het derde boek in de serie avonturen over de kat Mac (MacGyver). Toen ik het persbericht van dit boek onder ogen kreeg, dacht ik meteen, dit boek moet ik lezen. De eerste twee delen had ik al eerder aangeschaft. Dus recensie-exemplaar aangevraagd en toegezonden gekregen. Nu had ik de eerste delen nog niet gelezen en het leek me wel beter dit wel eerst te doen voordat ik met Poeslief zou starten. Dus een kleine leesmarathon om Mac te leren kennen. En ja, ik ben een kattenliefhebber dus Mac wist gelijk een plekje in mijn hart te veroveren.

In dit derde boek is Mac druk met de vijf moederloze kittens die hij heeft gevonden. Hij heeft een rustig en veilig plekje voor ze gevonden en elke dag gaat hij naar ze toe om voor ze te zorgen. Zelf heeft hij inmiddels een vast huisje gevonden. Maar sinds kort ruikt zijn baasje Jamie zo anders en omdat ze hem weer verdenken van diefstal heeft hij huisarrest. Gelukkig voor de kittens weet Mac te ontsnappen, maar hij is nu wel wat huiverig geworden om weer naar huis te gaan. En hij is ook veel te druk, want er zijn weer mensen, zoals die politieagent, die zijn hulp in de liefde nodig hebben.

Mac gaf een zachte kopstootje tegen het deurtje. Het zwaaide open, en Mac stapte naar buiten. Soepel als een sardientje dat door een kattenkeel gleed. Maar hij voelde geen greintje trots. Geen greintje vreugde. Zijn baasjes hadden hem opgesloten. Hij geloofde niet dat hij het hen kon vergeven, ook al kon hij uit elke kooi ontsnappen. Hij geloofde niet dat hij hier nog terug wilde komen.’

Poeslief is zelfstandig te lezen, toch is er het advies de boeken met MacGyver op volgorde te lezen. Want als je eenmaal de eerste twee boeken hebt gelezen, dan begrijp je beter hoe alles in elkaar steekt en hoe de verhoudingen liggen. Wel is na het lezen van de eerste twee boeken van deze serie, Poeslief een beetje voorspelbaar. Al snel is het voor de lezer duidelijk waar Mac zijn (cupido)pijlen op gaat richten en is niet alles in dit boek meer een verrassing. Maar toch heeft deze roman iets in zich waardoor je blijft lezen en je wilt zien dat ook echt alles weer goed gaat aflopen. En Mac is nu niet alleen druk met de mensen te koppelen, ondertussen is hij ook druk op zoek naar het perfecte huis voor de kittens.

Het was tijd om een kijkje te nemen bij de mensen die eventueel in aanmerking kwamen voor de kittens, maar hij rook Jamies geurspoor in de lucht. Nog altijd bevatte dat iets wat niet naar haar rook. Al maanden maakte het deel uit van haar lichaamsgeur, maar dat was niet lang genoeg om het volkomen vertrouwd te maken.

Het boek is toegankelijk geschreven met interessante personages. Er moeten wat dingen opgelost worden en al zijn sommige misschien wat vergezocht, in zo’n boek als dit mag dat. Romantiek, een vleugje spanning en humor worden perfect gecombineerd en dit is zo’n verhaal waarbij er voortdurend een glimlach op het gezicht staat. Poeslief is een heerlijk boek om mee te ontspannen en het kan dan wel op sommige punten een beetje voorspelbaar zijn, bij een kat weet je het maar nooit, zeker niet met zo’n kat als MacGyver.

4****