Recept voor geluk – Saskia M.N. Oudshoorn – GastRecensie Diane Kooistra

Het is een bouwval, er moet veel aan gebeuren, ze zal hulp moeten accepteren en haar vriend is het er helemaal niet mee eens! Toch tekent Liv het huurcontract en gaat ze de uitdaging aan. Het lijkt een recept voor een ramp maar met hulp van de huurbaas en zijn zoon komt ze er wel. Ze gaat haar droom waarmaken:

Mensen die elkaar normaal gesproken nooit zouden ontmoeten, verbonden door de liefde voor lekker eten.

De vraag is alleen wie er naast haar zal staan … Onno, haar vriend waar ze mee samenwoont maar die haar uitdaging als een bedreiging ziet voor zijn toekomstplannen met Liv? Of Matthew, de zoon van haar huurbaas die haar helpt waar hij kan maar die een geheim lijkt te hebben dat tussen hun in staat … Als kers op de taart is er nog een spannende taartenbakwedstrijd waarbij Liv de ‘strijd’ aangaat met een bijzondere vrouw.

Soms lees je een boek waar je helemaal warm van wordt of waar je honger van krijgt. Liv leeft voor het bakken van lekkers waar ze anderen mee kan verrassen en verwennen.

Ze is een talentvolle jonge vrouw die niet gezien wordt. Teveel door haar ouders gezien die haar beschermd opgevoed hebben en te weinig gezien door de mensen uit haar omgeving. Of op een verkeerde manier zoals door haar baas. Ontroering komt naar boven als ze de uitdaging aangaat en alles in haar leven op losse schroeven zet. En haar droom waarmaakt. Ook al moet je een droom van iemand anders daarvoor laten gaan. Ze zegt heel terecht dat ze verantwoordelijk is voor haar eigen geluk. Daarin heeft Liv stappen gemaakt want nadat ze eerst in haar jeugd op een voetstuk is gezet door haar ouders wordt ze er door Onno, haar vriend en haar werkgever weer vanaf gegooid. Dat besefte ik door het lezen van deze heerlijke feelgood. Er zit een mooie boodschap in. Soms verstopt in mooie zinnen als:

Bijna niets maakt mij blijer dan de waardering van deze twee mensen van wie ik zo zielsveel hield…

Saskia laat de karakters mooi naar voren komen, laat de hoofdpersoon eerst zichzelf ontdekken waardoor het verhaal meerdere lagen heeft gekregen. De gemakkelijkste oplossing (maak het uit met de een en vlieg naar de ander) is niet de beste in dit verhaal. Liv maakt eigen keuzes en maakt haar eigen dromen waar. In dit boek is een mooie balans tussen de personen die erin voorkomen, ieder met eigen karakter en verschillen. Ook mooi dat enkele andere personages ook groeien omdat ze zien wat Liv doet.

Ik maakte een sprongetje van geluk toen ik de recepten, die mij in het boek lieten watertanden, ook achter in het boek zag staan. Ze zien er niet te moeilijk uit en dagen mij weer uit om de keuken in te gaan …

Recept voor geluk is een heerlijk boek om te lezen en er warm van te worden en om de boodschap voor jou eruit te halen. Je voelt je door het lezen en de goede uitwerking van de personages verbonden met hen en hoopt op een vervolg.

5*****

Diane Kooistra

Met dank aan Saskia M.N. Oudshoorn en LEWIS Amsterdam voor het toesturen van een recensie-exemplaar.