S.T.A.G.S. – M.A. Bennet – Recensie

Als de vader van Greer MacDonald voor zijn werk twee jaar naar het buitenland moet kan Greer kiezen: of ze gaat bij haar tante wonen of ze meldt zich aan bij het prestigieuze STAGS, de oudste school van Engeland. Bij haar tante wonen ziet ze niet zo zitten dus ze vraagt een beurs aan die na het maken van een toelatingsexamen wordt toegewezen. STAGS is geen gewone school en ondanks dat het een dure opleiding is, is alles nogal primitief. Een prachtig maar Middeleeuws gebouw waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Geen internet, geen mobiele telefoon, de digitale wereld lijkt op dit landgoed niet te bestaan. Als nieuweling hoor je er niet bij en vooral Greer, die uit een ‘simpel’ milieu komt, zal zich eerst moeten bewijzen. De populairste leerlingen, over het algemeen leerlingen uit een rijk milieu worden Middeleeuwers genoemd. Iedereen kijkt op tegen dit elite-clubje en wil er graag bij horen. Voor Greer hoeft dit niet zo nodig maar als ze een uitnodiging krijgt van een van de middeleeuwers (een leuke, knappe jongen) voor een weekend op een landgoed wint haar nieuwsgierigheid het en besluit ze mee te gaan.

In S.T.A.G.S. lezen we over Greer haar belevenissen, verteld vanuit de eerste persoon. De proloog geeft al veel weg wat het verhaal voorspelbaar maakt. De personages worden onderverdeeld in het elite-clubje en de nieuwelingen die er niet bij horen. Net als je op een gewone school ziet, de groep met de populaire leerlingen en de leerlingen die er maar een beetje bijhangen. De personages hebben helaas een vlakke uitwerking waardoor er met geen van hen een band ontstaat.

De cover is prachtig, met veel aantrekkingskracht en zal ook veel (jonge) lezers aanspreken. De proloog geeft de verwachting van een hoog spanningsniveau. De schrijfstijl is eenvoudig en het verhaal leest dan ook makkelijk en vlot weg. Onderhoudend maar ondanks dat er best iets aan originaliteit in zit heeft het net niet genoeg potentie om de lezer van zijn sokken te blazen en voortdurend gevangen te houden. Al zijn er spannende fragmenten die de nieuwsgierigheid voeden, de spanning die in de lijn van verwachting zit blijft uit. Met een diepere uitwerking van de personages had dit verhaal waarschijnlijk sterker in zijn schoenen gestaan, nu is S.T.A.G.S. gewoon een leuke Young Adult om te lezen, zeker wanneer je niet zit te wachten op teveel spanning.

3***

Titel: S.T.A.G.S.| Auteur: M.A. Bennet
Uitgever: Meis & Maas| ISBN: 9789030503477|Blz: 304