Scorpio – Hilde Vandermeeren – Recensie

Scorpio-framedScorpio is de vierde thriller van Hilde Vandermeeren. Haar debuut Als alles duister wordt werd bekroond met de Hercule Poirot Publieksprijs 2013 en haar derde thriller Stille grond werd genomineerd voor de Gouden Strop 2016.

Gaelle is met haar man Bernd en haar zoon Lukas van 7 een weekendje weg. Echt gezellig vind Gaelle het niet, haar man is afstandelijk en humeurig en ze zal blij zijn als ze weer thuis is. Eenmaal thuis wordt Gaelle overvallen. Ze wordt wakker in een psychiatrisch ziekenhuis en kan zich niets meer herinneren. De politie verdenkt haar van poging tot moord op haar zevenjarig zoontje. Gaelle kan dit niet geloven en gaat op zoek naar de waarheid. Dan ontmoet ze Michael, een huurmoordenaar in dienst van Scorpio, een organisatie die niemand ontziet. Michael neemt een onomkeerbare beslissing dat zijn leven zal veranderen en hem in gevaar brengt. Maar niet alleen hij is in gevaar.

Er was een hooglopende discussie ontstaan. Uiteindelijk had Bernd zijn zin gekregen. Zo ging het meestal.

In de proloog van Scorpio wordt de toon al gezet en is er al meteen een onderhuidse spanning aanwezig. Vanuit een wisselend perspectief wordt het verhaal verteld. Er zijn cursief geschreven hoofdstukken die het verleden van Michael vertellen en de reden geven waarom hij in dienst van Scorpio is gekomen. Het verhaal start kalm maar al snel ontvouwt zich een beangstigend scenario. Toch lijkt er lange tijd een voorspelbaarheid aanwezig te zijn, al gaat dit niet ten koste van de spanning. Alleen al de beschrijving van de gevoelens en de angst van Gaelle, zo intens en realistisch neergezet, laten het verhaal onder je huid kruipen, geeft een unheimisch geval, het vangt je en laat je niet meer los. De knap uitgedachte ontwikkelingen zorgen voor misleiding en kunnen de lezer volledig op het verkeerde been zetten. Wat heel mooi gedaan is, is de transformatie van Gaelle; een bange, onzekere vrouw wordt een zelfverzekerde vrouw die alles op alles zet om haar zoon te redden. En ook Michael, de huurmoordenaar ondergaat een wezenlijke verandering, die hem sympathieker maakt dan dat je in eerste instantie zou verwachten.

Scorpio is technisch voortreffelijk in elkaar gezet. Hilde Vandermeeren heeft uitstekende research gedaan wat terug te zien is in het verhaal. Vrijwel alles wat in dit verhaal beschreven is komt in werkelijkheid voor. Voor een aantal bestaande locaties heeft Hilde gebruik gemaakt van haar creativiteit. De research naar de huurmoordenaar was wat moeilijker wat blijkt uit onderstaande zinnen uit het nawoord.

De echte huurmoordenaar is onzichtbaar. En dat is het meest huiveringwekkende wat ik tijdens mijn research heb ontdekt.

Met haar schrijfstijl weet Hilde de lezer het verhaal in te trekken en mee te voeren in een verhaal dat op alle punten een uitstekende uitwerking geniet. Interessante personages, een huiveringwekkend scenario met onverwachte wendingen en een verbijsterende ontknoping. Dit allemaal op filmische wijze beschreven. Scorpio zou een goed script kunnen zijn voor een James Bond-film, alleen dan met iets minder technische snufjes.

vijf ster
Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl.

Titel: Scorpio| Auteur: Hilde Vandermeeren