Stief – Marion Pauw – recensie

Marion Pauw (1973) is schrijfster en scenariste. Ze schreef onder andere de bestsellers Daglicht, Zondaarskind en Hemelen. Voor Daglicht ontving Pauw de Gouden Strop en de IJslandse prijs voor beste vertaalde thriller. Eerder verscheen bij Lebowski Publishers Hotel Hartzeer, met Susan Smit. Stief is een novelle voor de jeugd vanaf ongeveer veertien jaar.

In Stief is de hoofdrol voor Kiki. Kiki is vijftien jaar oud en woont bij haar moeder. Haar ouders zijn gescheiden en haar vader woont inmiddels samen met Naomi en hun eerste kindje is net geboren. Kiki’s moeder heeft nog steeds moeite met de scheiding en heeft liever niet dat Kiki haar vader ziet. Maar dan ontmoet haar moeder de knappe Johan en ziet alles er weer zonniger uit. Johan verwent hun met nieuwe kleren en leuke uitstapjes en ineens kan alles. Johan zegt dat hij zoveel verdient middels het vastgoed dat hij bezit, maar Kiki heeft zo haar twijfels. Als ze erachter komt dat Johan inderdaad niet de waarheid zegt weet ze niet wat ze moet doen. Haar moeder is nu eindelijk weer gelukkig, moet zij dit dan nu verpesten?

Ik weet dat ik door moet rennen. Hij mag me niet vinden. Hij mag me nooit vinden.

Stief is een novelle geschreven door Marion Pauw. De novelle begint met een spannend hoofdstuk, waarna de lezer meegenomen wordt terug in de tijd. Het eerste hoofdstuk laat leiden naar een van de personages, maar of dit wel een eerste goede verwachting is valt te bezien. Verhalend vanuit het perspectief van Kiki, in de eerste persoon, maken we kennis met haar. Dat ze regelmatig tussen twee vuren zit is al snel duidelijk. Haar moeder maakt lange dagen in een bloemenwinkel en is behoorlijk verbitterd over de scheiding. Hierdoor voelt Kiki zich schuldig als ze naar haar vader gaat. Daarnaast is Kiki als opgroeiende puber ook druk met zichzelf. De eerste verliefdheid en het zo graag populair willen zijn op school. Als dan Johan in beeld komt, ziet Kiki haar leven er ook veel positiever uit.

Pauw laat in Stief meerdere thema’s een rol spelen. De een iets prominenter neergezet dan de ander, maar allemaal duidelijk te herkennen. Bijvoorbeeld de gevolgen van een scheiding, de onzekerheid die bij een puber hoort en je anders voordoen dan je bent. Vooral dat laatste is heel tastbaar neergezet. Nu is er in een novelle weinig ruimte om heel veel diepgang te creëren, maar het lukt de auteur prima om de essentie van de thema’s door te laten dringen en de personages genoeg inhoud mee te geven.

‘En zo zie je maar dat ik gelijk had toen ik zei dat wij elkaar allemaal zonder aarzeling zouden inruilen om bij de populaire mensen te horen.

De puberdingen die Kiki meemaakt, de scheiding en wat dat met haar doet zal veel herkenning geven voor de doelgroep. Voor een ieder zit er wel een herkenbaar thema in deze novelle, en de lezer zal zich goed kunnen verplaatsen in het hoofdpersonage. De spanning in Stief komt wel pas op een laat moment en er komen geen gruwelijke dingen in voor, maar toch weet de auteur het verhaal voortdurend interessant te houden waardoor het geen aantrekkingskracht verliest. Dat Pauw een bestsellerauteur is, is duidelijk want ook dit korte verhaal weet ze correct op te bouwen en fatsoenlijk af te ronden.

Stief haalt zijn kracht uit de vele herkenbare thema’s en Pauw laat de essentie hiervan goed doordringen tot de lezer.

4****

Met dank aan Uitgeverij Kluitman voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl