Stilleven – Marieke Damen – Recensie

Marieke Damen (Doetinchem, 1976) begon tijdens een sabbatical in het buitenland met schrijven. Na diverse publicaties van korte verhalen en twee kinderboeken, maakt ze met Stilleven haar thrillerdebuut. Ze is zelf een veellezer en als kind was ze bang dat de bibliotheek niet genoeg boeken zou hebben. Haar favorieten zijn thrillers van Nederlandse en Vlaamse bodem. Naast lezen en schrijven is ze gek van voetballen en trapt regelmatig een balletje met haar zoontje, die gelukkig ook een voetbalfanaat is.

Monica heeft al twintig jaar geen contact meer met haar zus Manuela. Monica is kunstenares en opeens wordt ze door haar zus benaderd om een portret van haar te schilderen. Monica kan het bijna niet geloven en leest de mail keer op keer. Wel jammer is dat ze haar zus vanaf een foto moet schilderen, maar zodra het portret klaar is zal ze eindelijk, na al die jaren, haar zus weer in de armen kunnen sluiten. En dan kunnen ze eindelijk hun sprookje leven zoals ze toen aan elkaar hadden beloofd.

Mijn vingers glijden langs de giftige naalden, aarzelend nog, net zo lang tot ik het zeker weet. Dan breek ik enkele takken met rode bessen van de haag, kijk om me heen en haast me naar binnen. Alsof de beesten in dit bos weten wat ik van plan ben.”

De cover en de achterflap geven genoeg reden om dit boek op te pakken en zo snel mogelijk te gaan lezen. Er is al gelijk een bepaalde verwachting en bij een debuut is dan altijd de prangende vraag of deze waargemaakt gaat worden.

Het wordt me steeds duidelijker waar de geur vandaan komt. Het is de geur van aangevreten rottend hout, vermengd met de dood

Stilleven speelt zich af in het heden (2020) en verleden (1998), beiden in chronologische volgorde. Middels flashbacks lezen we over een heftig verleden van deze zussen. Een gezin waarin verslaving, geweld en criminaliteit centraal staan. De toen tienjarige Monica houdt zich staande met dank aan haar oudere zus Manuela. Veel mogen de zussen thuis niet, hun vader treedt met harde hand op en ze mogen blij zijn met een bed en wat eten. Duikend in het verleden van deze meisjes wordt de lezer meegesleurd in heftige situaties waarbij je je veelvuldig afvraagt hoe dit gaat eindigen. Situaties die medelijden oproepen maar ook weerzin en soms zelfs machteloosheid. Dit boek is pure fictie, maar zo voelt het niet altijd.

Elke ochtend lijkt mijn bestaan, zodra ik wakker word, een fractie van een moment blanco, één tel waarin alles gewooon is, zonder voorwaarde, zonder gevoel of zonder bedoeling. Eén tel waarin de hersenen nog slapen en het hart gevoelloos is.”

De Monica in het nu wordt zodanig neergezet dat het lastig is om te bepalen hoe dit personage exact in het leven staat. Sowieso is dit hele verhaal voortdurend een groot vraagstuk. Soms is er even een idee hoe iets zal verlopen, maar Damen geeft net te weinig weg om zeker te zijn. Er worden continu prikkels afgegeven en er is dan ook maar weinig voor nodig om bij de les te blijven. Alleen de beklemmende sfeer al is genoeg om de spanning op grote hoogte te houden. Daarbij opgeteld de pakkende schrijfstijl en prikkelende verteltrant van Damen en je hebt voldoende elementen om het boek te verslinden. En door middel van een meer dan voortreffelijke uitwerking voert de auteur de lezer mee naar de plot. Waar alles wat in de lijn van de verwachting lag teniet wordt gedaan. Het enige wat overblijft is verbijstering. Wat een topdebuut!

Stilleven is een thrillerdebuut die op wel zeer overtuigende wijze binnenkomt.

5*****

Met dank aan uitgeverij LetterRijn voor het toesturen van een recensie-exemplaar.