Switch – Eline Stiekema – Recensie

Eline schrijft al sinds ze haar eerste knalroze geurpen kon vasthouden. Ze wist al vroeg wat ze wilde worden: poezenpsycholoog of schrijfster. Met de poezenpsychologie is het niets geworden, maar schrijven doet ze nog steeds het allerliefst. In 2014 verscheen haar eerste boek bij Uitgeverij Luitingh-Sijthoff: Dubbelspel. Een chicklit over een knappe tweeling met een geheime missie.
Eline blogt graag over schrijven en alles wat daarmee te maken heeft. Ook blogt ze graag over wat zij allemaal meemaakt als beginnend schrijfster en deelt ze haar lievelingsdingen in de rubriek Five Favorites.

Bo is beginnend redactrice bij het glossy magazine Joy. Leuk werk, maar ze baalt ervan dat ze alleen maar eenvoudige stukjes mag schrijven. Ze wil zo graag meer…Dan bedenkt ze een idee voor een groot artikel. Twee weken van leven ruilen met een van haar succesvolle vriendinnen. Haar leidinggevende vindt het een goed idee en Bo mag haar gang gaan. Maar de vriendinnen die Bo op het oog had willen niet. De laatste mogelijkheid is haar vriendin Maud, alleen vindt Bo haar niet succesvol, ze heeft het idee dat Maud maar wat doet.

Maud wil het maar al te graag doen. Ze twijfelt al een tijdje wat ze met haar leven wil doen en misschien komt ze er op deze manier achter. Dus de vrouwen gaan switchen, maar de gevolgen zijn niet te voorzien. Vooral als Bo achter een geheim komt dat wel heel ernstig is. Kan ze dit wel verborgen houden? En is dit wel gunstig voor haar artikel?

Soms krijg je een boek in handen waarvan je denkt, waarom heb ik deze nog niet voorbij zien komen? Nu is natuurlijk niet alles bij te houden, maar naast mijn favoriete genre thrillers, lees ik graag een roman. Vooral een roman met levensechte personages, personages waar je je in kunt verplaatsen, personages waar je al snel een klik mee krijgt. Switch is zo’n roman.

Switch is een soepel geschreven roman, en er is gebruik gemaakt van een lettertype dat prettig leest. Het heeft drie verhaallijnen allemaal geschreven vanuit de derde persoon. Bo is de hoofdpersoon, maar Maud en Lucas hebben ook een grote, belangrijke rol. Het onderwerp, tijdelijk van leven ruilen met iemand anders, is misschien niet zo uitzonderlijk, ik heb daar meerdere boeken van voorbij zien komen. Maar wel de opzet van dit verhaal is wel heel mooi gedaan. Door er meerdere thema’s in te verweven krijgt het toch een uniek karakter.

Bo komt zich in Switch keihard tegen. Bo is nogal een streberig typetje en voelt zich snel tekort gedaan. Ze kijkt erg op tegen haar twee vriendinnen Sophie en Nathalie want het lijkt erop dat het met hun carriere wel goed zit. Maud maakte zich niet zo druk, dat was een beetje een flierefluiter. Een muzikant die om nog wat te verdienen daarnaast in de thuiszorg werkte. Bo had altijd het idee dat Maud hen een beetje meewarig bekeek als het gesprek over hun carrieres ging. En met Maud moest ze nu gaan ruilen. Maar deze ruil ontwikkelt zich heel anders van verwacht. Een ruil die levens zal veranderen, dat van Bo, van Maud en dat van Lucas, de vriend van Maud. Allen krijgen ze een leerzame les mee en vooral Bo leert wat nu eigenlijk het belangrijkste is in het leven.

Herkenbare personages, herkenbare situaties en herkenbare gevoelens. Switch is een roman die veel in zich heeft: een leuk verhaal, herkenbare maar ook minder herkenbare thema’s en leerzame lessen. En dit allemaal samengevat in een toegankelijk geschreven roman.

Deze recensie is eerder gepubliceerd op Boekenbijlage.nl

Titel: Switch|Auteur: Eline Stiekema
Uitgever: Brave New Books| ISBN: 9789402154474| Blz: 220