Terug naar Cornwall – Marelle Boersma – recensie

Niet haar vaders dood had haar leven op zijn kop gezet, het waren de vragen die hij had nagelaten. Jill was nog maar vijf jaar oud toen haar moeder omkwam bij een ongeluk. Als haar vader overlijdt laat hij een envelop achter met een briefje erin. Hierop staat: ‘Nu ik dood ben, mag ik eindelijk praten.’ Haar vader lijkt hiermee aan te geven dat hij zijn hele leven ergens over heeft moeten zwijgen en dat het nu tijd is om alles open te gooien. Maar wat? Jill besluit naar Cornwall te reizen, daar waar ze geboren is in de hoop daar antwoorden te vinden.

De adem stokt in haar keel. Het briefje van haar vader is vastgenageld aan het hout. De punt van een mes is in het woord ‘antwoord’ gedreven. Hard en diep. Alsof elk antwoord haar verder in de problemen gaat brengen.

Terug naar Cornwall verhaalt vanuit wisselende perspectieven en verhaallijnen, waarbij er hoofdstukken zijn die zich afspelen in het verleden, het verleden van de vader van Jill. Deze zijn cursief neergezet waardoor er een goed onderscheid wordt gemaakt. Boersma weet door het raadselachtige briefje meteen een lichte spanning in het verhaal te brengen en een mysterieus tintje toe te voegen. Alleen al de locatie staat garant voor een bepaalde sfeer en door de filmische schrijfstijl van Boersma is het helemaal alsof je er zelf bij bent. Ook al ben je nog nooit in Cornwall geweest, na het lezen van dit boek lijkt het bijna van wel. De achtergrondverhalen die de auteur op haar site publiceert geven een nog meer completer beeld van het geheel en je waant je echt in een andere wereld.

Iets verderop staat een notenboom. De knoestige wortels liggen aan het oppervlak. Het is net alsof de boom zich vastgrijpt in de aarde.

Cliffhangers zijn een goed middel om de lezer bij de les te houden, mits ze op de juiste manier ingezet worden. En daar heeft Boersma wel een talent voor. Met het gebruik van cliffhangers zorgt ze voor een continuïteit en een almaar voortdurend spanningsveld. En ondanks een klein voorspelbaar feitje loopt het in Terug naar Cornwall toch allemaal anders en is de plot alsnog onverwacht. Het is voluit genieten van een spannend en mysterieus verhaal en eenmaal begonnen met lezen is stoppen gewoonweg onmogelijk.

Ooit zal ik het bericht krijgen dat ik te laat ben. Dat ze weg is. Dat ze zelf de keuze heeft gemaakt om te verdwijnen in de leegte die te groot voor haar is.’

Marelle is schrijfdocent maar ook zelf weet ze haar technieken steeds weer te verfijnen. In Terug naar Cornwall geldt dit in het bijzonder voor het hoofdpersonage. Jill is een pittige dame die zich de kaas niet van haar brood laat eten. Een personage die onder de huid kruipt en veel diepgang meekrijgt. De vertrek thrillers van Marelle zijn een verhaal op zich, met een duidelijk begin en eind, maar bij dit verhaal blijft een gevoel hangen waardoor de wens is ontstaan meer van Jill te willen horen. Of dit ook gaat gebeuren? De toekomst zal het leren.

Boersma trakteert de lezer op een fantastische mysterieuze en intrigerende thriller.

5*****

Met dank aan De Crime Compagnie voor het van te voren mogen lezen. Terug naar Cornwall heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl