Toen het donker werd – Simone van der Vlugt – Recensie

Simone van der Vlugt is een van Nederlands grootste schrijfsters. Ze ontving diverse prijzen, waaronder de NS Publieksprijs, en verkocht in totaal meer dan twee miljoen exemplaren van haar boeken. Naast thrillers schrijft Simone ook historische romans, reisboeken en jeugdboeken.

Je zoon komt door wat domme dingen te doen in de schulden en als vader wil je hem alleen maar helpen. Maar dan kom je door die hulp zelf in de grote problemen, problemen die niet meer te overzien zullen zijn. Je probeert een uitweg te vinden, maar is deze er wel?

Simone van der Vlugt heeft met Toen het donker werd een verhaal geschreven dat echt gebeurd zou kunnen zijn. En daar zit ook juist de grote kracht van dit boek. Uiterst realistisch geschreven met veel aandacht voor details. Menno lost de gokschulden van zijn zoon af, maar voordat hij het weet is hij terecht gekomen in de wereld van de criminaliteit. Een wereld waar je niet zo makkelijk uit kunt stappen. Hij probeert zijn vrouw er buiten te houden, maar als zij door een aanslag haar gezichtsvermogen verliest en het gevaar op de loer blijft liggen zal hij meer open kaart moeten gaan spelen.

Nachten ligt hij wakker, terwijl steeds dezelfde vraag door zijn hoofd maalt: hoe kom ik hieruit?

Toen het donker werd is een thriller die de lezer zal laten realiseren dat dit niet alleen een spannende verhaal is. Het is confronterend en laat beseffen dat dit iedereen kan gebeuren. Van der Vlugt weet het allemaal zo neer te zetten dat de onmacht van Menno onmiskenbaar is en je vraagt je ook voortdurend af hoe hij zich uit deze situatie gaat redden. Het net dat zich om hem spant wordt steeds kleiner. Als zijn vrouw door de aanslag haar gezichtsvermogen verliest, krijgen we een duidelijk beeld voorgeschoteld wat dit met iemand doet, je krijgt er zelf een heel onbehaaglijk gevoel van. Benauwend, beangstigend en dat geldt voor het gehele verhaal, dat bol staat van een flinke dosis onderhuidse spanning.

Vroeger hield ze van stilte, maar nu maakt die haar bang. Het is alsof de wereld stiekem is opgehouden te bestaan en zij de enige is die dat niet heeft gemerkt.’

Tot nu toe eigenlijk weinig boeken van Simone gelezen en na het lezen van Toen het donker werd vraag ik me af waarom eigenlijk. Er word gezegd dat deze thriller haar beste boek ooit is. Daar kan ik dus niet over oordelen, maar dat het hoge waarderingen krijgt kan ik me volledig voorstellen. Toen het donker werd heeft de goede elementen in een juiste dosering om er een topthriller van te maken, eentje die een verfilming waard is!

5*****

Titel: Toen het donker werd| Auteur: Simone van der Vlught
Uitgever: Ambo|Anthos|ISBN: 9789026332081|Blz: 320