Try not to…- Juultje van den Nieuwenhof- Recensie

Juultje van den Nieuwenhof is docente Nederlands en drama op een middelbare school in Tilburg. Ze geeft met veel plezier les aan mavo-leerlingen van 12 tot 18 jaar. Met haar Young Adult-thriller Delete won ze in 2013 de Crimezone YA_wedstrijd. Daarna verschenen Disconnect, Check-out, After Dark en de novelle CTRL-A.
Naast het schrijven van spannende thrillers voor jongeren, maakt ze ook al meer dan twaalf jaar theaterproducties, die ze zelf regisseert. Try not to…is haar nieuwste YA-thriller.

Het is vrijdagmiddag en vijf leerlingen van het Pyramis College begeven zich naar het studiehuis. Ze hebben iets uitgespookt waardoor ze nu voor straf moeten nablijven. Juuls, Amal, Ries, Biko en Luuk. De nieuwe leraar Willem Jansen is hun surveillant en deze stelt voor om een spel te spelen. De leerlingen zijn wel in voor een spel, maar wat eerst een grap lijkt te zijn, krijgt een vreemde wending. Wat is hier de bedoeling van en waarom?

Het boek start met info over de scholieren door middel van een screenshot van het leerlingvolgsysteem Magister. Zo is er al een summier beeld over de personages te vormen. Vijf leerlingen die ieder wel hun issues hebben, herkenbare en minder herkenbare. Het boek bestaat uit vier delen. De leerlingen zijn allemaal afwisselend aan het woord. Tussendoor zijn er bladzijden in een donkere kleur en vooralsnog is het onduidelijk welk personage daar aan het woord is. Het is droefgeestig geschreven en maakt wel duidelijk is dat deze persoon niet meer helder kan denken, lijkt in de war te zijn.

En toen kwam die dag, die zwarte dag, die alles veranderde. Die van haar een herinnering maakte en van mijzelf het Kwaad.
Ooit was ik een goed mens, dat weet ik zeker
.’

Al gelijk in het begin van Try not to… gebeuren er vreemde dingen die tot nadenken zetten en een onheilspellend gevoel opwekken. Bij het volgen van de personages komt er bij elk personage wel wat wantrouwen en is het de vraag wie nu wel en wie niet te vertrouwen is. En wat zit er achter het gedrag van dat ene personage? Langzaam leren we dat al die issues misschien wel grote gevolgen kunnen hebben, maar niet bij iedereen komt dit sterk naar voren. Van den Nieuwenhof weet de spanningsboog al snel tot grote hoogte te brengen. Dit door het gebruik van de nodige cliffhangers en uitermate spannende fragmenten die naar het puntje van de stoel dwingen. Duidelijk komt naar voren dat de auteur goed weet wat er leeft in de leeftijdsgroep waarvoor deze jeugdthriller bedoeld is. Bepaalde achtergronden en dingen die ze kunnen meemaken in hun leven. Dingen waardoor hun leven naast de rails kan gaan lopen met alle gevolgen van dien. Alle onzekerheid rondom de personages, hun achtergrond en hun gedragingen blijven vragen naar een ontknoping. En tijdens de weg naar de ontknoping slaagt de auteur er prima in om de lezer een verkeerde richting op te sturen. Alle elementen in dit boek zorgen ervoor dat het boek tussentijds niet makkelijk weg te leggen is. Eigenlijk zelfs onmogelijk, de auteur weet de lezer op een prettige manier genoeg dwang op te leggen om het boek gelijk uit te lezen. Pittige en soms zware onderwerpen die levensecht zijn neergezet. Filmisch zodat de wens ontstaat dit boek verfilmd te zien, bijvoorbeeld als een spannende jeugdfilm zoals we die kennen van de boeken van Carrie Slee.

Try not to…is door de auteur zo realistisch neergezet, wat deze jeugdthriller uitermate spannend en enerverend maakt. She did it again!

4****

Deze recensie is eerder gepubliceerd op Vrouwenthrillers.nl. Met dank aan Luitingh-Sijthoff voor het sturen van een recensie-exemplaar.