Uitgespeeld – Inge Spaan – Recensie

Over de auteur
Inge Spaan (1980) werkt sinds de afronding van haar studie accountancy in de beroepsgroep die door velen als één van de saaiste wordt gezien. Gelukkig kan ze haar creativiteit kwijt in het schrijven van boeken en korte verhalen. Haar debuut Oververhit verscheen in 2020 en werd door Biblion aangeraden voor lezers van Linda van Rijn en Loes den Hollander. Uitgespeeld is haar tweede thriller.

Laura’s vader is plotseling overleden. Vier geleden waren haar ouders gescheiden, dus voor haar nu de taak de kleding uit te zoeken die hij in de kist zal dragen. Als ze een vest uit de kast pakt, waarvan ze weet dat hij deze graag droeg en de zakken controleert vind ze een aantal opgevouwen A4’tjes. Deze steekt ze de achterzak van haar spijkerbroek en denkt er verder niet meer aan. Pas later, als ze een nieuwsbericht op televisie heeft gezien denkt ze er aan en ze bekijkt de papieren. Een uitgeprinte routeplanner en een artikel. Papieren die in verband lijken te staan met het nieuwsbericht. Een ouder echtpaar is spoorloos verdwenen en er wordt naarstig naar deze mensen gezocht. Ze komt erachter dat deze mensen de ouders zijn van haar vroegere klasgenoot Rogier, een nogal vervelende jongen. Laura wil weten hoe alles precies zit en zoekt contact met hem. Laura werkt zelf op de redactie van de regionale krant en ze vraagt ze haar collega Leendert om haar te helpen. Leendert is een man die zich het grootste deel van zijn vrije tijd in de digitale wereld bevindt. Lukt het haar samen met Leendert te achterhalen wat er gebeurt is met het echtpaar en of haar vader hier wat mee te maken heeft?

Uitgespeeld verhaalt vanuit verschillende perspectieven, al zijn de hoofdrollen neergelegd bij Laura en Leendert. Al gelijk in het begin was er veel bekendheid wat betreft de locaties die in het verhaal genoemd worden.
Zoals Harderwijk, Vierhouten en Nunspeet. Ter sprake komt het nieuw te bouwen sportcomplex in Nunspeet en de bezwaren die er toentertijd waren. De bouw is inmiddels al vergevorderd op de locatie die op nog geen vijf minuten loopafstand van mijn huis ligt. En zo waren er nog meer dingen en vanwege de bekendheid is er een net iets gedetailleerder beeld te vormen dan als het ver van huis ligt. Geeft (voor mij) net iets meer leesplezier, maar niet iedere lezer woont dichtbij de setting. Afwisselend zijn Laura en Leendert aan het woord, maar ook een ander personage heeft een belangrijke rol in het geheel. Leendert wordt eerst weggezet als een computernerd, die het liefst alleen is. Maar door de zoektocht samen met Laura komt hij steeds verder uit zijn schulp. Al roept dit personage af en toe best wat vragen op, vooral door zijn favoriete spel Klopjacht. Laura is journaliste en laat in het begin merken meer te willen in haar werk, maar dit komt niet tot uiting in het verhaal. Deze uitwerking komt niet helemaal goed uit de verf.

Mede door de bekendheid in de setting, pakte het verhaal meteen. Maar voor te stellen is dat iemand die niets met de setting heeft, meer moeite heeft om goed in het verhaal te komen. Niet dat het Uitgespeeld niet interessant is, maar doordat de spanningsboog matig blijft. Een paar fijne cliffhangers hadden dit op kunnen vangen. Bijvoorbeeld zo een waarvan je op het puntje van de stoel gaat zitten en niet kunt wachten om de volgende bladzijde te gaan lezen. Pas aan het eind is er een echte voelbare spanning, maar deze wordt toch ook abrupt uitgeblust. Wel lukt het Spaan af en toe de lezer te laten twijfelen bij de oprechtheid van sommige personages en worden er vermoedens opgeroepen. Is er sprake van dubbele agenda’s of toch niet? Als de lijnen verbonden zijn, blijkt de originaliteit van deze thriller.

Een prima boek om te lezen voor als het even niet zo heel spannend hoeft en er een origineel verhaal op de verlanglijst staat.

3***

Uitgespeeld| Inge Spaan | Paperback € 19,00 | 260 pagina’s | E-book € 6,99