Van Chanel naar flanel – Marijke Vos – Gastrecensie Diane Kooistra

Van Chanel naar flanel is de heerlijke nieuwe feelgoodroman van Marijke Vos, auteur van Ik kom je halen!, over een jonge vrouw die haar rijke verloofde voor het altaar in de steek laat en halsoverkop naar Canada vlucht. Voor de lezers van Sophie Kinsella en Jill Mansell.

Marijke Vos (1985) woont en werkt in Brabant. Ze studeerde sociaalpedagogische hulpverlening in Nijmegen en werkt al jaren als hulpverlener in de zorg. Daarnaast is ze freelance copywriter. Eerder verscheen van haar de roman Ik kom je halen. Naast haar passie voor schrijven, is Marijke boeknerd, schoenverslaafd (wat serieuze vormen aanneemt) en wijnfanaat. Ze houdt van uitslapen, boeken aaien, Downton Abbey en The Big Bang Theory.

Als Jennifer haar steenrijke verloofde Terence bij het altaar van hun miljoenenbruiloft laat staan, beseft ze ook wel dat ze daarmee een tikkeltje aan de late kant is. Maar soms realiseer je je pas op het allerlaatste moment wat het beste voor je is, toch? Jennifer neemt een impulsieve beslissing en ruilt haar peperdure jurk in voor een vliegticket. Met de hulp van haar ietwat criminele en losgeslagen zus slaat ze op de vlucht naar Rainbow Lake, Canada. Daar woont haar geliefde oom Charlie, en Jennifer hoopt bij hem op adem te komen. Maar eenmaal in Canada aangekomen, loopt alles toch net ietsje anders… Gelukkig krijgt ze hulp van de knappe sheriff Branson. Maar zal Terence haar laten gaan?

Als Jennifer de kerk met daarin haar steenrijke verloofde en al haar nieuwe vrienden en familie verlaat beseft ze dat ze eigenlijk geen kant op kan. Samen met haar zus bedenkt ze een plan en na verkoop van haar droomjurk vertrekt ze naar Canada. Daar woont haar lievelingsoom waar ze goed herinneringen aan heeft. Eenmaal in Canada aangekomen blijkt haar oom zichzelf en zijn huis te verwaarlozen. Jennifer bedenkt zich geen moment en besluit om te blijven om hem te helpen. Dat ze daarbij zichzelf aan een nieuw levensdoel en een nieuwe vriendenkring helpt beseft ze op dat moment nog niet. De mensen in het dorpje sluiten haar in hun armen en al gauw heeft ze naast het schoonmaken en opruimen van het huis naar haar oom een nieuwe baan als journalist. Ze werkt zichzelf al snel in de problemen omdat ze nieuwsgieriger is dan de mensen verwachten en daarnaast houdt ze het contact met Terence af want ze is helemaal wild van de mooie sheriff van dit stadje…

Ik heb heerlijk gelezen, je zit zo in het verhaal omdat de situaties in kleuren en geuren verteld worden zodat je het echt voor je ziet. De titel had niet beter verzonnen kunnen worden want de ene dag loopt (of rent) Jennifer van het altaar af in haar droomjurk van Chanel en een paar dagen later loopt ze in een flanellen overhemd door de wildernis van Canada en is ze de nieuwe inwoner van Rainbow Lake. Lijkt oppervlakkig zo’n verhaal maar dat is het niet. Als je leest hoe Jennifer haar oom helpt door zijn huis stukje bij beetje op te ruimen en schoon te maken merk je ook hoe ze steeds meer orde en ruimte schept in haar eigen leven. Jennifer heeft in Nederland al haar oude vriendinnen verloren en haar nieuwe vriendenkring paste beter bij haar ex-verloofde dan bij haar. In Canada leert ze pure mensen kennen die haar echt willen helpen en die er voor haar zijn. Ik vond het ontroerend hoe Marijke Vos de verschillende personages heeft neergezet en ook zo’n mooi karakter aan de mensen in Canada heeft gegeven. Ze heeft gelukkig ook momenten waarop ze twijfelt aan haar nieuwe leven, zonder die momenten zou het verhaal niet kloppen want dan is het té feelgood. Het enige dat ik jammer vond is dat de misdaad in het verhaal niet meer ruimte kreeg. Dit gaf namelijk wel extra spanning aan het geheel.

Dit is een heerlijk romantisch verhaal met komische en ontroerende momenten waarbij je na het lezen de mensen niet los kunt laten. Het einde van het verhaal is geweldig en romantisch en daarom is het een heerlijk boek om te lezen tijdens deze donkere en natte dagen voor de kerst.

4****

Diane Kooistra

Met dank aan Loft Books voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

OVER DE UITGEVER
Loft Books is een nieuwe Nederlandstalige e-only uitgeverij. Ze brengt unieke, toegankelijke easy-reads en thrillers in uitsluitend digitale uitgave: alle titels verschijnen enkel als ebook en/of audiobook tegen scherpe prijzen.

Titel: Van Chanel naar flanel|Auteur: Marijke Vos
Uitgever: Loft Books|ISBN: 9789047204695|Blz: 185
Verschijningsdatum: november 2018