Vechten voor Eva – Joost Uitdehaag – Recensie

Vechten voor Eva speelt zich af tegen de achtergrond van de waargebeurde ontdekking van één van de meeste effectieve en succesvolle kankermedicijnen ooit, pembrolizumab, een Nederlandse uitvinding. De auteur, als insider, maakte dit van dichtbij mee. In het verhaal zoeken twee vriendinnen naar een laatste kans voor een van hen, en komen daarbij terecht in de wereld van grote farmaceutische bedrijven en universitaire centra. Een spannend en hoopvol boek dat een inkijk geeft in de wereld van het onderzoek.

In Vechten voor Eva krijgt Eva de Jager, moeder van twee, te horen dat ze huidkanker heeft en ten dode is opgeschreven. Haar vriendin Manon is vastbesloten te vechten, maar verzuipt in de wereld van de grote farmaceutische bedrijven, academische centra en klinische proeven. Dan ontmoet ze Richard, een recent ontslagen en gedreven onderzoeker, die de sleutel heeft tot een medicijn dat binnenkort wereldnieuws zal worden. Samen smeden ze een gewaagd plan.

Bij Eva was het begonnen met moe zijn en een opgezette lymfeklier. Eerst werd er nog aan een infectie gedacht, dus gewoon uitzieken en rust houden. Maar zo simpel bleek het niet te zijn. Die ene moedervlek die er zo onschuldig uitzag bleek de boosdoener te zijn. Uit onderzoeken bleek dat er uitzaaiingen in minstens één lymfeklier zaten en dat die te herleiden waren naar een melanoom, een kwaadaardige moedervlek. Haar kansen zijn niet goed. Maar dan gaat Manon voor haar het gevecht aan …

De inleiding verteld over het medicijn waar het in dit boek over gaat. Een baanbrekende ontdekking die inmiddels het bestverkopende medicijn ter wereld is. Een medicijn dat van oorsprong een Nederlandse uitvinding is. Een middel die de kans op het overleven van bepaalde soorten kanker groter maakt.

Vechten voor Eva start met een hoofdstuk dat zich afspeelt op De Berg, oftewel de Alpe d’Huez, waar Manon aan meedoet.

Eva! Je laat me godverdomme niet alleen. Kutziekte!
Haar stembanden schuurden, terwijl haar schreeuw door het dal kaatste.

In dit hoofdstuk is al gelijk duidelijk hoeveel Eva voor Manon betekent. En ook dat Manon een gedreven vrouw is en niet snel opgeeft. Het niet (te) snel opgeven zien we als een rode draad door het verhaal lopen, in meerdere opzichten. Manon heeft er alles voor over om Eva langer bij zich te houden. Het gezin van Eva staat ondertussen op zijn kop. Ze snakken naar rust, maar daar is geen tijd voor. Er moet gevochten worden, alleen weet Eva eigenlijk niet waarvoor, in wiens belang? Manon wil alleen maar vechten – voor het leven van haar vriendin.

Zijn berustende houding irriteerde haar. Je kon toch niet leven door alles zomaar te accepteren, je moest toch ergens voor staan? Ergens een streep door het zand te trekken?

Vechten voor Eva verhaalt vanuit het perspectief van een alwetende verteller, met Manon en Richard in de hoofdrol. Beiden gaan een gevecht aan waarvan uiterst onzeker is of ze dat kunnen winnen. Zoals Uitdehaag in het dankwoord (dat voorin het boek staat) uitlegt, is Vechten voor Eva een roman en geen historisch document. En grotendeels leest het ook als een roman. Maar soms is het ook wel behoorlijk technisch. Voor iemand die het niet interessant genoeg vindt, kunnen alle moeilijke termen die in dit boek staan ervoor zorgen dat er afgehaakt wordt. Terwijl dit wel jammer zou zijn want dit is zoveel meer dan een ‘gewone’ roman. Ook ik had af en toe moeite met doorlezen, maar iets ongrijpbaars in het verhaal zorgde ervoor dat ik het boek heb uitgelezen. Daarna moest het verhaal een tijdje bezinken om het uiteindelijk op waarde te schatten. Als dit verhaal eenmaal helemaal is doorgedrongen, dan is het ook helder wat de auteur hiermee wil vertellen. En dan word je alsnog geraakt …

Vechten voor Eva geeft een indrukwekkende inkijk in een wereld waar het allemaal niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt. En dat men nooit de hoop mag verliezen en het de moeite waard is om te blijven vechten blijkt des te meer uit dit verhaal.

4****

Over de auteur en de uitgeverij
Joost Uitdehaag publiceerde eerder twee romans en diverse korte verhalen. Van 2002 tot 2011 werkte hij bij Organon en MSD en maakte de sluiting van de onderzoekslabs en herontdekking van het nu wereldberoemde medicijn pembrolizumab van dichtbij mee. Voor Vechten voor Eva putte hij uit zijn persoonlijke ervaringen. Auteur en uitgever schenken de opbrengst van de eerste editie aan KWF Kankerbestrijding.

Boekgegevens
Titel: Vechten voor Eva | Auteur: Joost Uitdehaag
Uitgever: Nimisa Publishing House | ISBN: 9789492337665