Verstrikt – Ivonne Wilken – Recensie

Ivonne Wilken schrijft vanuit Tromsø, een stad binnen de poolcirkel van Noorwegen. Na het schrijven van een aantal korte verhalen debuteerde ze in 2021 met Instinct. Verstrikt speelt zich af op een eiland in het adembenemende Oslofjord. Een eiland waar geen mens meer wil wonen, behalve Torril, een 70-jarige vrouw. Als haar zoon een briefje op het prikbord van de universiteit ophangt, met het aanbod voor goedkope woonruimte, met als tegenprestatie een beetje op zijn moeder te letten, reageert Ragnar. Hij is al geruime tijd op zoek naar betaalbare woonruimte. Wonen op een eiland dat zo goed als onbewoond is prikkelt zijn fantasie en zijn nieuwsgierigheid. Torril en Ragnar ontwikkelen een sterkte band, maar Ragnar krijgt ook last van hevige angsten. Torril herbergt een duister geheim en als Ragnar ontdekt wat dit is, weet hij niet wat hij ermee aanmoet.

Met welke van deze opties – zwijgen ten koste van de waarheid of spreken en veel leed veroorzaken – zou hij het beste kunnen leven?

Verstrikt omvat twee verhaallijnen en later in het verhaal komt er een kleine derde bij. Er is een summiere kennismaking met de personages en hun uitwerking blijft nog wat aan de vlakke kant. Te verwachten is dat er tijdens verloop van het verhaal de karakters dieper uitgewerkt worden, maar helaas wordt dit niet gedaan zoals gedacht. Al laat Ragnar wel een indruk achter, mede door de wijze waarop Wilken zijn angsten beschrijft. Het personage van de derde verhaallijn wekt nieuwsgierigheid op en maakt het geheel wat mysterieus. Het verhaal kenmerkt zich sowieso door veel geheimen en ongrijpbaarheid.

Vol liefde legde ze haar hand op de boomstam, streelde de ruwe bast. Even waren ze alleen. Zij en haar boom. Haar steun en toeverlaat.

De schrijfstijl van Wilken is prettig toegankelijk en de sfeer die gecreëerd wordt doet sterk denken aan een domestic noir thriller. Maar er mist een bepaald spanningsniveau om echt in dit verhaal gezogen te worden. Ondanks dat er voldoende mysterie in zit blijft de spanning matig en gelijk met de personages mist de plot een diepere uitwerking. De ongrijpbaarheid en de sfeerbeschrijvingen maken Verstrikt een prima en zelfs originele thriller maar Wilken kan hiermee niet haar debuut Instinct evenaren.

3***

Deze recensie is eerder gepubliceerd op www.vrouwenthrillers.nl

Titel: Verstrikt| Auteur: Ivonne Wilken| Uitgever: Ellessy| ISBN: 9789464494167   | augustus 2022