Verzwegen trauma – Melissa Skaye – Recensie

Melissa Skaye (1972) is auteur van de VT-thrillerreeks: Virtuele tango, Verboden tranen, Verleden tijd, Verminkte toekomst en Verknipte tegenstander. Verzwegen trauma is het zesde deel met rechercheurs Sanne Philips en Luca Borra in de hoofdrol. Ook is zij auteur van de thriller In onschuld en van de fantasyreeks Jeremy Jago. Samen met J. Sharpe schreef zij de thriller Meedogenloos. Ze heeft in diverse bundels korte thrillerverhalen gepubliceerd. Melissa woont samen met haar man en twee kinderen in Hoorn. www.melissaskaye.nl

Hij wist dat hij ooit zou worden gestraft voor wat hij had gedaan. Een diepgeworteld gevoel vertelde hem dat al jaren. Je kon niet ongestraft blijven als je tegenover de duivel had gestaan en hem zijn zin had gegeven.’

In dit 6e deel van de VT-reeks wordt er bij een man, terwijl hij sliep, de onderbenen geamputeerd. De man heeft niets gemerkt en kan zich niets herinneren. Sanne en Luca krijgen deze zaak toegewezen en als ze op onderzoek uitgaan, komen ze erachter dat deze man niet het eerste slachtoffer is. Terwijl ze proberen te achterhalen wie de dader is en wat de reden is, is er nog een zaak die hun aandacht opeist. Maar Sanne heeft meer dingen die haar flink bezighouden zoals het verleden van Will. Ze komt schokkende dingen te weten en haar relatie met Will komt hierdoor onder druk te staan.

Vanaf het moment dat het eerste deel van de VT-reeks gelezen was, is elk nieuw deel dat verschijnt een cadeautje. Sanne en Luca, sympathieke rechercheurs die we door de jaren heen goed hebben leren kennen, en het is elke keer weer een verrassing in welke situaties zij belanden. De fantasie van Skaye gaat wel eens flink met haar op de loop en Verzwegen trauma is hier een uitstekend voorbeeld van. Telkens slaagt ze er weer in om met iets origineels te komen. Niet alleen in de zaken die de rechercheurs moeten oplossen, maar ook de gebeurtenissen in hun privéleven zoals nu met Will.

Een man op bed, dwars door de knie keurig geamputeerd, de stompen verzorgd en zijn benen netjes tegen de muur alsof het een stel laarzen betrof.’

Na de proloog die zich afspeelt in het heden en verhaalt over een amputatie, is er een terugblik op het verleden van een van de personages. De proloog en de eerste hoofdstukken zijn van die kwaliteit dat je als lezer gelijk het verhaal ingetrokken wordt. Het tempo van Verzwegen trauma ligt hoog, maar dat zijn we wel gewend van Skaye. Geen overbodige details die voor vertraging kunnen zorgen, alleen datgene wat er echt toe doet en essentieel is voor het verhaal. De zaken die de rechercheurs moeten oplossen zijn best ingewikkeld, maar zo ook het leven van Sanne. Wederom krijgt ze het weer flink voor de kiezen. Als je Sanne, net als ik, al vanaf het begin kent en weet wat ze allemaal heeft meegemaakt, leef je intens met haar mee. Maar ook als er als eerste met dit deel aangevangen wordt, is er een goede indruk te verkrijgen, mede doordat de auteur regelmatig gebeurtenissen uit het verleden van Sanne aanhaalt.

Het is ook nu weer mooi om te zien hoe Skaye verhaallijnen combineert en deze aan het eind bijna geruisloos samen laat vallen. Elke keer weer laat de auteur een groei te zien en er lijkt geen einde aan te komen. Wendingen en cliffhangers leiden naar een goed uitgewerkt plot, al blijven er losse draadjes over in de vorm van een open einde. Maar dit is juist goed nieuws want dat betekent dat Skaye nog lang niet klaar is met de VT-reeks heeft en dat we ons kunnen verheugen op een vervolg. Wat mij betreft zo snel mogelijk …

Met Verzwegen trauma heeft Skaye wederom haar talent en haar onvermoeibare fantasie op grootse wijze samengevoegd. Het resultaat is een gruwelijk spannende thriller die menigeen omver zal blazen!

5*****

Met dank aan uitgeverij LetterRijn voor het toesturen van een recensie-exemplaar.