Vlucht! – Marcelle Kleine – recensie

Marcella Kleine- de Peuter is auteur van psychologische thrillers, romans en boeken op basis van waargebeurde verhalen. De voltooiing, een spannende roman, verschenen begin 2012, was het eerste fictieve verhaal van Marcella Kleine. Daarna verschenen in het spannende genre Schijnvertoning, Schemergebied, Souvenir, Vilein, Binnenwereld en In het verborgene. Samen met auteur Marjolein van der Gaag schreef zij de spannende verhalenbundel Eindbestemming en de thriller Hels. Zeemist en Drie jaar cel en tbs zijn net als Vlucht! gebaseerd op waargebeurde verhalen.

Hij slaat haar zo hard dat haar achterhoofd de muur raakt. Ze kermt van de pijn. Carlo lacht. ‘Zo, nu weet je weer wie de baas is.‘”

Als Esther op haar elfde in een leefgroep terechtkomt, wordt ze meteen verliefd op Melvin. Met zijn zwarte haren en groene ogen heeft hij een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Maar hij ziet haar niet staan. Sven wel en als ze vijftien is woont ze samen met Sven. Maar Melvin vergeten doet ze niet en als ze hem weer tegenkomt kiest ze voor Melvin. Maar Melvin is drugsverslaafd en ze ziet hem steeds verder afglijden. Met veel moeite weet ze voor zichzelf te kiezen. Tijdens haar zoektocht naar een kamer stuit ze op de advertentie van Rik. Hij zoekt iemand die naast het huren van een kamer af en toe voor zijn kinderen wil zorgen. Esther denkt op deze manier een stabiel gezinsleven te krijgen, maar na enige tijd blijkt het allemaal wat anders in elkaar te zitten. Het lijkt een vast patroon in haar leven te worden, een leven vol onveiligheid, al begonnen in haar jeugd en het lijkt maar niet te stoppen…

Vol afschuw sluit ik mijn ogen om het vlezige gezicht niet te hoeven zien. Het gewicht van de man drukt zwaar op me en ik hap naar adem. Ik dwing mezelf het te laten gebeuren om zo snel mogelijk van die vent verlost te zijn. In mijn hoofd vlucht ik weg, op zoek naar een fijne herinnering.

Met bovenstaand citaat begint de roman Vlucht! Een roman gebaseerd op ware gebeurtenissen en de eerste regels geven al een beetje een idee wat te verwachten. Een proloog die net zo goed in een thriller had kunnen staan, maar die nu een verschrikkelijke waarheid laat zien. Esther vertelt haar verhaal zonder de lezer maar één moment te sparen. De chronologische volgorde wordt afgewisseld met fragmenten van vroeger, waar te lezen is hoe de hoofdpersoon opgroeit in een weinig liefdevol gezin. Een pijnlijk voorbeeld van een ‘boze’ stiefvader en een moeder die niet mans genoeg is om goed voor haar kinderen te zorgen. En dan is er dat gelukkige moment dat ze weer bij haar eigen vader mag gaan wonen. Ook daar gaat het – buiten haar eigen schuld – mis en raakt ze steeds verder beschadigd zodat opname in een instelling voor kinder- en jeugdpsychiatrie de oplossing lijkt. Maar Esther heeft dan al veel te veel meegemaakt.

Al vanaf het begin zijn er veel emoties voelbaar waardoor de boodschap in Vlucht! goed door weet te dringen. Voor de auteur een compliment om alles zo helder neer te zetten en precies op goede wijze te verwoorden, maar ook voor ‘Esther’ want wat moet het moeilijk zijn geweest dit allemaal te vertellen. Alles weer naar boven te halen en op te rakelen, de pijn, de onmacht, het verdriet. Maar ook voor de auteur zal het niet makkelijk zijn geweest, want wat hier allemaal vertelt wordt is niet zomaar los te laten. Tijdens het lezen is er meerdere malen die smekende gedachte naar het hoofdpersonage de gebeurtenissen niet toe te laten, weg te gaan en niet meer om te draaien. Zoals de titel al zegt: Vlucht! Maar het is niet zo eenvoudig om uit zo’n uitzichtloze situatie te stappen. Voor Esther getuigt het van veel empathie dat zij veel heeft laten gebeuren om de kinderen te beschermen – kinderen die niet van haarzelf zijn maar waar ze wel een band mee heeft gekregen.

Waar ben ik gebleven. De Esther die van muziek hield en gedichten schreef? De Esther die niet tegen onrecht kon? Ergens in de onderdrukking binnen mijn huwelijk ben ik mezelf kwijtgeraakt en ik heb het niet eens gemerkt.

Marcelle Kleine heeft met Vlucht! een verhaal op papier gezet dat niet op zichzelf staat. Want dit soort situaties komen nog steeds veelvuldig voor. Onderdrukking van vrouwen, vrouwen die door financiële afhankelijkheid de laatste strohalm grijpen voor een dak boven hun hoofd. En dan helaas meer dan vaak verkeerde beslissingen nemen en vast komen te zitten. Maar ook kinderen die door omstandigheden aan de zijlijn komen te staan waardoor ze al vroeg ‘verkeerd’ gevormd worden door het leven. Toch laat dit verhaal naast heel veel ellende zien dat er altijd hoop is. Hoop op een beter leven, hoop om uit die situatie te stappen en alsnog het geluk te vinden. Al moet je daarvoor heel sterk in de schoenen staan…

Vlucht! laat een verschrikkelijke waarheid zien en laat realiseren dat er door alle jaren heen veel nog steeds niet is veranderd. En dat is toch wel een beangstigende constatering.

5*****

Titel: Vlucht! | Auteur: Marcelle Kleine| Uitgever: RS Uitgevers | ISBN: 9789492657169| Blz: 290 | december 2021