Een vreemde in huis – Shari Lapena – Recensie

Shari Lapena (1960) was werkzaam als advocaat en docent Engels voor ze begon met schrijven van romans. Het stel van hiernaast was haar thrillerdebuut en werd een wereldwijde hit. Een vreemde in huis is haar tweede thriller.

Tom en Karen wonen in een riante woning in een welvarende buurt, beiden hebben een goede baan en een goed huwelijk, de Amerikaanse droom. Als Tom op een avond thuiskomt staat de auto van Karen niet op de oprit. Tom kan zich niet herinneren dat ze gezegd heeft dat ze weg zou zijn. Teleurgesteld stapt hij uit de auto, hij had zich erop verheugd zijn vrouw te zien. Als blijkt dat de voordeur niet op slot zit, vindt hij het maar vreemd. En ook haar mobiel ligt thuis. Karen is spoorloos verdwenen. En dan staat er een agent voor de deur. Karen heeft een ernstig auto-ongeluk gehad en ligt in het ziekenhuis. Het ongeluk roept vragen op bij de politie maar Karen lijdt aan geheugenverlies en kan zich niet meer herinneren wat er gebeurd is.

Vanuit een wisselend perspectief ontvouwt zich een verhaal waarin de vele ontwikkelingen in plaats van duidelijkheid alleen maar meer onzekerheid geven. Steeds komt er weer uit het niets een nieuw feit tevoorschijn dat het toekomstperspectief abrupt wijzigt. Ondanks dat reconstructies kleine stukjes waarheid boven water leggen, blijft er in gedachten iets knagen, het gevoel dat er iets niet klopt. De auteur laat de ogen richten op een personage en al heeft dit personage een belangrijke rol in een aantal situaties, het is lange tijd onzeker hoeverre die rol strekt.

Toch heeft Een vreemde in huis enige voorspelbaarheid en al heeft de auteur goed haar best gedaan, ze slaagt er deze keer niet helemaal in om mij als veellezer te verrassen. Ondanks dat er voortdurend de twijfel is het wel goed te zien wat er is gebeurd. Die twijfel maakt dat er doorgelezen wordt om zeker van de voorzienigheid te willen zijn. De laatste zin heeft nog een kleine verrassing, al zal niet iedere lezer hier verbaasd over zijn. Wat jammer is dat het verhaal afgesloten wordt met een nogal abrupt einde. Dit laat een licht onbevredigend gevoel achter…

Het succes van haar debuut wordt niet geëvenaard of overtroffen, evengoed heeft Lapena met haar tweede boek een interessante thriller afgeleverd die zeker het lezen waard is.

Deze recensie is eerder gepubliceerd op Boekenbijlage.

Titel: Een vreemde in huis|Auteur: Shari Lapena